مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

سه‌شنبه

بلاتكلیفی و وضعیت نامعلوم پنج تن از نوكیشان مسیحی در زندان شیراز

shiraz-5-christian-mohabatnews-2با گذشت بیش از ۱۳۰ روز از بازداشت  پنج تن از نوكیشان مسیحی توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی در شهر شیراز ، وضعیت این افراد همچنان در هاله ایی از ابهام و بلاتكلیفی است !
(به نقل از محبت نیوز)
 به گزارش آژانس خبری مسیحیت پارسی ، اواخر بهمن  ماه سال ۱۳۹۰ بود که اعلام خبر دستگیری‌های گسترده در شیراز از افزایش فشار نیروی های امنیتی بر مسیحیان برخی از شهرهای ایران نیز پرده برداشت.
اما با گذشت بیش از ۱۳۰ روز از بازداشت ۵ تن از نوكیشان مسیحی در شهر شیراز مرکز استان فارس این شهروندان همچنان در بلاتكلیفی در زندان عادل آباد شیراز روزگار می‌گذرانند.
اسامی این نوكیشان مسیحی عبارتند از : خانم "فریبا ناظمینان " و آقایان " مجتبی حسینی "، "همایون شکوهی" ، " محمدرضا پرتویی ( كوروش) و "وحید حکانی" می باشند. كه این افراد از زمان دستگیری همچنان بلاتكلیف در بازداشت بسر می برند.
.منابع آگاه به محبت نیوز گزارش داده اند، خانم "فریبا ناظمینان " همسر "همایون شكوهی"  از دیگر زندانیان مسیحی  كه در بند زنان زندان نگهداری می‌شود بنا به گزارشهای مختلف، این بند از زندان شیراز وضعیت ناگواری دارد و ایشان بهمراه بسیاری از زنان معتاد و متهم به قتل در آنجا نگهدای می‌شوند که امنیت این زندانی مسیحی را نیز تحت شعاع قرار داده است.
این پنج نوكیش مسیحی اگر چه هنوز تفهیم اتهام نشده‌اند، اما برخی از مسئولین و مقامات قضایی اتهام این افراد را شركت در جلسات خانگی - تبلیغ و ترویج مسیحیت، تبلیغ علیه نظام و برهم زدن امنیت ملی اعلام کرده اند.
خبرهای دریافتی حکایت از آن دارد که هنوز زمان دادگاه رسیدگی به پرونده آنها مشخص نیست و این یعنی زندانیان مسیحی با گذشت ۱۳۰ روز از دوران بازداشت  باید همچنان در بلاتکلیفی به سر ببرند. كه این خود نیز مصداق بارز شكنجه های روحی و جسمی برای فرد بازداشت شده تلقی میگردد.
اما نکته مهم این است که یکی از مسئولین زندان به یکی از بازداشت شدگان  مسیحی به صراحت گفته است فشار و بلاتکلیف نگه داشتن آنان به این علت است که این افراد پس از آزادی مجبور به ترک ایران شوند چرا که از دید مقامات جمهوری اسلامی کشوری كه نظام  و اساس آن بر پایه قرآن است به مسیحیان نیازی ندارد !
در هفته اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ این نوكیشان مسیحی برای اولین بار به ساختمان دادگاه انقلاب اسلامی شیراز منتقل و توسط آقای رضایی دادیار شعبه هفت آن دادسرا مورد بازجویی قرار گرفتند. و پس از انجام مراحل بازجویی مجددن روانه ی زندان عادل آباد شیراز شدند.
پیش از این نیز از سوی برخی مقامات و مسئولان قضایی گفته شده كه برای آزادی موقت این نوكیشان مسیحی هیچگونه وثیقه ایی پذیرفته نخواهد شد.
لازم به یادآوری است در مورخ ۱۹بهمن ماه ۱۳۹۰ ( برابر با ۸ فوریه ۲۰۱۲ ) ماموران امنیتی پس از شناسایی و یورش به منزل یكی از نوكیشان مسیحی كه از آن مكان بعنوان كلیسای خانگی یاد می شده جمعی از نوكیشان مسیحی كه به منظور دعا و عبادت در آنجا گردهم آمده بودند را با برخورد و توهین بازداشت نمودند . ماموران امنیتی پس از بازداشت این افراد توسط خودروی نیروی انتظامی آنان را جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات در شیراز موسوم به پلاك 100 انتقال دادند.
پیش از این نیز ۳ تن از بازداشت شدگان مسیحی این رویداد پس از ۳۶ روز بازداشت و بلاتكلیفی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی شیراز با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی در روز چهارشنبه مورخ ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۰ ( ۱۴ مارچ ۲۰۱۲) بطور موقت آزاد شدند. این افراد باید تا احضاریه مجدد و تعیین زمان برگزاری دادگاه در انتظار بمانند .
لذا از كلیه آزادیخواهان، انجمن ها و تشكل های سازمانهای مدافع حقوق بشر نیز درخواست میكنیم ضمن اطلاع رسانی در خصوص وضعیت بحرانی جامعه مسیحیان ایران كه در روزهای اخیر منجر به تعطیلی كلیسای فارسی زبان جنت آباد شده است. همچنین بازداشت و برخوردهای غیر قانونی عوامل  امنیتی جمهوری اسلامی نسبت به نوكیشان مسیحی را محكوم كرده و خواستار به رسمیت شناختن حقوق نوكیشان مسیحی و آزادی بی قید و  شرط جوانان زندانی شوند.

محمد سهرابی ، سعید معینی  & ابراهیم طباطبایی

دوشنبه

كلیسای جنت آباد در تهران بدستور مقامات حكومتی رسمن تعطیل شد!

.
در راستای مسیحیت ستیزی مقامات مذهبی جمهور اسلامی و در پی محدودیتهای اعمال شده بر کلیساها در ایران، كلیسای فارسی زبان "جنت آباد" در تهران بدستور اطلاعات سپاه تعطیل شد !
(به نقل از محبت نیوز)
به نقل از گزارشگران آژانس خبری مسیحیت پارسی، تازه ترین خبرها از ایران حاكیست كه "کلیسای جنت آباد" در تهران به دستور اداره اطلاعات سپاه بسته شد .
"كلیسای جنت آباد" تهران در پی محدودیت ها و به جهت اعمال فشار بر مسیحیان بویژه نوكیشان مسیحی در ایران از سوی مقامات حكومتی و به دستور مستقیم اطلاعات سپاه درهای آن به روی هموطنان مسیحی ایران بسته شد .
بر همین اساس گفته می‌شود در روز سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ ( ۲۹می ۲۰۱۲) این دستور بطور رسمی به كشیش آن كلیسا آقای « روبرت گگ تپه» ابلاغ گردید.
- شرایط کلیسای جنت‌آباد
."كلیسای جنت آباد" واقع در غرب پایتخت بیش از ۱۰۰ نفر عضو دارد و كلیه برنامه‌های كلیسایی در آن به زبان فارسی برگزار می شد. جدای از سرویس‌های هفتگی كه در روزهای یكشنبه برنامه های عبادتی در این كلیسا برگزار می‌ شده ، جلسات مختلف دیگری نیز در طول هفته برای جوانان مسیحی، كانون شادی برای كودكان و برنامه های دروس الهیات برای نو ایمانان هم برگزار می گردید.
بنیان و تشكیل "كلیسای جنت آباد" در غرب تهران بر این اساس در نظر گرفته شده بود  تا آشوری های مركز در این محل گردهم آیند اما در دراز مدت و به دلیل حضور و استقبال پرشور فارسی زبانان از برنامه های كلیسایی در كنار دیگر هموطنان آشوری، "كلیسای جنت آباد" تغییر كاربری داده و به یك كلیسای فارسی زبان تبدیل شد .
روایتی نیز موجود است كه گفته می شود، این كلیسای ساختمانی پیش از آنكه در تهران راه اندازی شود در كرج بوده كه به جهت برگزاری مراسم و آئین های هموطنان آشوری ساكن كرج در نظر گرفته شده بود كه گویا بدلیل فشارهای نیروهای امنیتی تعطیل شد و به همین منظور مسئولان كلیسایی تصمیم گرفتند تا ساختمانی را در غرب تهران در منطقه جنت آباد برای هموطنان آشوری در نظر بگیرند.
بر اساس گزارشات رسیده به « محبت نیوز»، با این وجود از سوی اداره اطلاعات سپاه ، سه شنبه گذشته رسمن به شورای كلیسای جماعت ربانی دستور داده شد تا "كلیسای جنت آباد " تخلیه و کلیه ورودی‌های آن مُهر و موم شود و این یعنی درهای کلیسا در یکشنبه آتی به روی مومنان مسیحی و مسیحان ساكن غرب تهران بسته خواهد بود و برنامه ای عبادتی و پرستشی هموطنان مسیحی در آن برگزار نخواهد شد.
"كلیسای جنت آباد" یكی از شعبه های كلیسای جماعت ربانی مركز در تهران می باشد كه این كلیسا خود در طی هفته و ماههای اخیر شاهد فشارهایی از سوی ماموران امنیتی اطلاعات جمهوری اسلامی بوده است. 
- اظهارات یک منبع آگاه از وضعیت کلیسای جماعت ربانی مركز
یك منبع آگاه که به دلایل مسائل امنیتی نخواست نامش فاش شود به « محبت نیوز» گفته است، « كه هم اكنون پرونده كلیسای جماعت ربانی مركز در تهران از وزارت اطلاعات گرفته شده و به " اطلاعات سپاه" منتقل شده است.» !
"اطلاعات سپاه" یكی از زیرمجموعه‌های این سازمان نظامی است که مستقل از "وزارت اطلاعات" عمل می‌کند و به گفته بسیاری از افرادی که گذرشان به این اداره افتاده عملکرد اعضای اطلاعات سپاه به مراتب شدیدتر و خشن‌تر از نیروهای وزارت اطلاعات بوده است. این فرد آگاه معتقد است بسته شدن "كلیسای جنت آباد" برای دومین بار كه پیش از این نیز در كرج تعطیل شده بود، آغازی بر تعطیلی دیگر كلیساها خواهد بود... اگر امروز جامعه بین المللی ، سازمانها مسیحی و ارگانهای مدافع حقوق بشر نسبت به این رویداد واكنشی و یا اعتراض های خود را اعلام نكنند قطعن دیگر كلیساهای سراسر كشور به همین سرنوشت دچار خواهند شد.
- روند برخورد سرویس های اطلاعاتی امنیتی با کلیساها ی انجیلی و نوکیشان مسیحی
حکومت مذهبی جمهوری اسلامی در راستای مسیحیت ستیزی خود تا كنون برنامه‌های بسیاری را برای اعمال فشار بر مسیحیان و نوكیشان مسیحی و توقف گسترش مسیحیت در ایران به اجرا گذاشته است. به عنوان نمونه :
-شناسایی و بازداشت نوكیشان مسیحی
-هجوم به كلیساهای خانگی و برهم زدن جلسات دعا و پرستش
-بازداشت افراد به جهت حمل و یا نگهداری بیش از یك جلد كتاب مقدس مسیحیان، در مواردی گزارش شد که پس از ضبط كتاب مقدس ها به تعداد زیاد این كتابها توسط ماموران امنیتی سوزانده شده است.
-ایجاد رعب و وحشت در میان نومسیحیان و تطمیع آنان به جهت همكاری با وزارت اطلاعات
-بازداشت های بلندمدت و شکنجه های روحی و جسمی و نگهداری بدون دلیل افراد در بازداشت موقت و بدون تفهیم اتهام
-حضور ماموران نامحسوس در داخل كلیساها جهت جمع آوری اطلاعات و شناسایی افراد
- زیر فشار قرار دادن مسئولان كلیساها برای جلوگیری از ورود فارسی زبانان به كلیساها
- بازداشت اعضا و كشیشان و تعطیلی برخی كلیساها در شهرستانها از جمله كرمانشاه و اهواز
- بركناری كشیش و تعطیل كردن سرویس فارسی كلیسای شهر آرا با هماهنگی نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی
-تعطیل كردن سرویس فارسی كلیساهای « پروتستان عمانوئیل» و «کلیسای انجیلی پطرس» در روزهای غیر یكشنبه
- درخواست لیست اسامی و اعضا كلیساها از سوی مقامات امنیتی
- ...
* آنچه جمهوری اسلامی با آن دست به گریبان است
جمهوری اسلامی که برای بسط و گسترش اسلام حکومتی سالیانه میلیاردها تومان از بودجه کشور را صرف اهداف خود می کند، امروز با پدیده ای روبروست با نام "گسترش مسیحیت در بین جوانان " که تنها را چاره برای مقابله با آن را به کار گیری نیروهای اطلاعاتی امنیتی می داند و تعطیلی کلیساها و دستگیری و افزایش فشار بر مسیحیان نیز در همین راستا صورت می گیرد. اما به نظر می رسد مسئولان جمهوری اسلامی هرگز به این نكته فكر نكردند كه هیچگاه نمی توان جلوی اندیشه و تفكر را آنهم با زور و شکنجه گرفت. بر طبق كلام هر ایماندار مسیحی خود به مثابه یك كلیساست و در خانه محرابی كه برای خود ساخته مرکزی برای دعا و نیایش و آرامش قلبی او خواهد بود. اگر در گذشته تعداد كلیساها اندک بوده که شاید تنها ۱۰۰ نفر در آن جمع می شدند، اما امروز با تعطیلی كلیسا و بسط و گسترش این افراد در هر نقطه از تهران دهها كلیسای خانگی تشكیل خواهد شد كه چه بسا این تغییر رویه تاثیری نیز بر دیگر همسایگان و دوستان و آشنایان آنها خواهد داشت.
این موضوع همچنین  این امکان و فرصت را برای مسیحیان نیز فراهم خواهد ساخت تا در هر نقطه از شهر یک « کلیسا » بنا گردد .


محمد سهرابی ، سعید معینی  & ابراهیم طباطبایی

سه‌شنبه

بازداشت یك زوج مسیحی و از اعضای كلیسای انجیلی عمانوئیل در تهران

.در پی مراجعه ماموران امنیتی و لباس شخصی به منزل یك زوج نوكیش مسیحی كه از مشایخ و معلمین كلیسای انجیلی عمانوئیل در تهران می باشند  پس از بازداشت این افراد تاكنون  از وضعیت سلامت و محل دقیق نگهداری این زوج نوكیش مسیحی اطلاع دقیقی در دست نیست.
(به نقل از محبت نیوز)
 به گزارش آژانس خبری مسیحیت پارسی، یك زوج مسیحی و از اعضای رسمی كلیسای انجیلی عمانوئیل توسط ماموران امنیتی در كرج بازداشت شدند.
مهندس "مهرداد سجادی" و همسرش "فروغ دشتیانی" از مشایخ و معلمین كلیسای انجیلی عمانوئیل در تهران می باشند كه در روز ۵ شنبه مورخ ۴ خردادماه ۱۳۹۱ ( ۲۴ می ۲۰۱۲) با ورود ماموران امنیتی و لباس شخصی به منزلشان در كرج بدون هیچ توضیحی بازداشت شدند.
ماموران امنیتی پس از بازداشت این افراد ، آنان را به مكان نامعلومی انتقال دادند. منابع غیر رسمی از انتقال این افراد به زندان اوین خبر می دهند .
ماموران لباس شخصی همچنین ضمن بازداشت این زوج نوكیش مسیحی اقدام به بازرسی و تفتیش منزل آنان نموده اند كه برخی از وسایل شخصی آنان را نیز ضبط و با خود بردند.
با گذشت بیش از ۱۲ روز از بارداشت این افراد علیرغم پیگیری های خانواده از مراجع قضایی و امنیتی تاكنون اطلاعی از وضعیت و محل دقیق نگهداری این زوج نوكیش مسیحی بدست نیامده است و درخواست خانوادهها از مسئولان جهت ملاقات با عزیزانشان تاكنون نتیجه ایی در برنداشت، بی خبری از وضعیت سلامتی ایشان نیز باعث موجی از نگرانی در میان خانواده و بستگان ایشان گردیده است.
تاكنون از دلایل بازداشت این افراد اطلاعی در دست نیست اما احتمال می رود این بازداشت ها در راستای افزایش فشار بر جامعه مسیحیان و كلیساهای انجیلی در ایران كه در ماههای اخیر منجر به صدور دستور العمل های جدید از سوی مقامات امنیتی برای اعضا كلیساها انجیلی شده است صورت پذیرفته باشد.
در هفته های اخیر نیز خبرهایی مبنی بر بازداشت ۶ تن از دگر اندیشان مذهبی ( غیر تثلیثی ) بدون ذكر نام  در یك جلسه خانگی توسط ماموران امنیتی در كرج گزارش شده است كه گفته شده پس از یكروز  بازداشت كلیه افراد آزاد شدند.
- فشار دستگاههای امنیتی بر كلیساهای انجیلی
بر اساس گزارشات منتشره از وضعیت كلیساهایی كه در آن مراسم به زبان فارسی برای مومنان مسیحی برگزار می شود، از سوی حكومت جمهوری اسلامی هر روز دامنه محدودیت ها و فشارها بیشتر می شود.
در پی محدودیت های بیشتر بر نوكیشان مسیحی ایران و دستور العمل های جدید از سوی وزارت اطلاعات ، بازداشت و تحت فشار قرار دادن رهبران کلیساهای انجیلی در تهران و برخی شهرستانها در دستور كار مقامات جمهوری اسلامی قرار گرفته است.
بر اساس كزارش منتشره ، مسئولین و رهبران كلیسای جماعت ربانی مركز در تهران در برنامه پرستشی روز یكشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه سالجاری از اعضای كلیسای خود خواسته اند تا لیست ی از اسامی بهمراه شماره ملی و سایر مشخصات خود را تحویل رهبران كلیسا داده تا در اختیار وزارت اطلاعات قرار گیرد و این درخواست می تواند به منزله ثبت و ضبط دقیق اطلاعات شخصی و هویت ی شهروندان نوكیش مسیحی باشد.
همچنین در اواخر بهمن‌ ماه سال ۱۳۹۰ نیز بدستور وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، سرویس های فارسی دو کلیسا در تهران تعطیل شد. «کلیسای پروتستان عمانوئیل» و «کلیسای انجیلی پطرس» دو کلیسایی بودند که مشمول این دستور وزارات اطلاعات شدند. این دو کلیسا تنها کلیسایی در تهران بودند که در روز های جمعه به زبان فارسی مراسم برگزار می کردند. پیش از آن نیز در سال 2009 « کلیسای جماعت ربانی مرکز » در تهران به دستور مقامات جمهوری اسلامی به چنین سرنوشتی گرفتار شد. و مجبور به تعطیلی مراسم فارسی خود در روزهای جمعه شد. .
این گونه حركات در راستای سیاست محدودسازی فعالیت های مسیحی از سوی حكومت مذهبی جمهوری اسلامی است. این گونه گزارشات نشان دهنده این است که دولت جمهوری اسلامی برای توقف دسترسی نوکیشان مسیحی ایرانی به مراسم عبادتی مسیحی بسیار مصمم است.
اگر چه دستگاهها ی عملیاتی و برنامه ریزان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی حتی پس از آنكه در ماههای گذشته سرویس های فارسی چند كلیسا را تعطیل كرده اند اما تاكنون قادر نبوده اند تا در تصمیم شهروندان و نوكیشان مسیحی كه تمایل به رفتن به كلیساها دارند مانعی ایجاد كنند. این یعنی به منزله شکست اهرم های فشار و تهدیداتی است که برای مقابله با گسترش مسیحیت در ایران برنامه ریزی می شود.

محمد سهرابی ، سعید معینی  & ابراهیم طباطبایی