مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

سه‌شنبه

چهار سال زندان برای کشیش و سه تن از خادمین کلیسای جماعت ربانی اهواز



.

از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نخستین جلسه دادگاه کشیش کلیسای جماعت ربانی اهواز و سه تن از خادمین آن کلیسا در حالی برگزار شد که همزمان در برخی دیگر از شهرهای ایران جمعی دیگر از نوکیشان مسیحی در انتظار برگزاری دادگاه شان بسر می برند .




(به نقل از محبت نیوز)به نقل از گزارشگران آژانس خبری مسیحیان ایران « مسیحیت پارسی»، دادگاه چهار تن از نوکیشان مسیحی در شهر اهواز برگزار شد.نخستین دادگاه رسمی 4 تن از نوکیشان مسیحی در روز دوشنبه مورخ 24 مهر ماه 1391 برابر با ( 15 اکتبر 2012) در محل شعبه 2 دادگاه انقلاب اسلامی دادگستری شهرستان اهواز و به ریاست قاضی "سید محمد باقر موسوی" برگزار شد.
این چهار نفر که در روز جمعه مورخ دوم دی ماه ۱۳۹۰ برابر با ( ۲۳ دسامبر ۲۰۱۱) توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند عبارتند از : " فرهاد سبکروح كشیش كلیسای جماعت ربانی اهواز، و همسر ایشان "شهناز جیزان " و دو تن دیگر از خادمین کلیسای اهواز بنام های "ناصر ضامن دزفولی" و "داود علیجانی" ملقب به (دیوید) می باشند.
گزارش دریافتی به « محبت نیوز » حاکی است ، در اولین روز از جلسه دادگاه ، قاضی موسوی هریک از متهمان ( کشیش فرهاد سبکروح ، خانم شهناز جیزان ، داود علیجانی ، ناصر ضامن دزفولی ) را به استناد به ماده 500 قانون مجازات اسلامی مجرم دانسته و هر کدام این افراد را به یکسال حبس تعزیزی و مجموعن چهار سال حبس محکوم کرد .
دادگاه انقلاب اتهام این چهار تن از اعضا کلیسای جماعت ربانی اهواز را ، " گرایش به آئین مسیحیت ، دعوت از افراد مسلمان به تغییر دین ، و همچنین فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق ترویج مسیحیت تبشیری دانست .
در ماده 500 قانون مجازات اسلامی عنوان شده است که: " هر كس عليه نظام جمهوری اسلامی ايران يا به نفع گروهها و سازمانهاي مخالف نظام به هر نحو فعاليت تبليغی نمايد به حبس از سه ماه تا يكسال محكوم خواهد شد".
همچنین در دادنامه دو صفحه ایی ابلاغ شده از سوی دادگاه نیز آمده که " اموال مکشوفه که به گفته دادگاه از آن بعنوان وسایل ارتکاب جرم (!) نام برده شده ضبط گردد .
لازم به ذکر است که در حین بازداشت و پس از آن تفتیش و بازرسی که از خانه های این نوکیشان مسیحی صورت گرفته ماموران امنیتی و لباس شخصی برخی از وسایل شخصی از جمله کامپیوتر، کتب ، تلفن موبایل ، دی وی دی و همچنین چند دستگاه کامپیوتر و تجهیزات صوتی و ارگ متعلق به کلیسا را نیز ضبط و به همراه خود بردند.
همچنین گفته می شود این حکم در مرحله بدوی صادر شده و در صورت اعتراض متهمان، دادگاه تجدید نظر می تواند به این پرونده مجددن رسیدگی کرده و حکم قطعی را صادر نماید.
اولین جلسه دادگاهی کشیش و اعضا کلیسای جماعت ربانی اهواز که صرفن بخاطر ایمان و باورهای مسیحی آنان بوده در حالی برگزار شده است که در هفته گذشته نیزاولین دادگاه رسیدگی به پرونده 5 تن از نوکیشان مسیحی در شیراز نیز برگزار گردید.
همچنین طبق گزارشات دریافتی به « محبت نیوز» ، کشیش فرهاد سبکرو ح پس از آزادی موقت از زندان و بنا بر نظر مسئولان امنیتی اجازه برگزاری هرگونه جلسات کلیسایی و یا ملاقات با سایر مسیحیان اهواز را نداشته و همچنین به ایشان گفته شده که می بایست شهر محل سکونت خود ( اهواز ) را ترک نماید. نامبرده علیرغم خواسته خود و خانواده از آن پس در تهران به نوعی در تبعید بسر می برد. و به عنوان یک کشیش رسمی حق هیچگونه فعالیت کلیسایی و خدمات روحانی را ندارد.
- یورش ماموران امنیتی به کلیسای جماعت ربانی اهوازدر آستانه عید سال نو و کریسمس، در ساعت ۱۱ صبح روز جمعه دوم دی ماه ۱۳۹۰ برابر با ( ۲۳ دسامبر ۲۰۱۱) ماموران امنیتی در اقدامی از قبل سازماندهی شده بایورش گسترده به کلیسای جماعت ربانی اهواز كلیه اعضا و افراد شرکت كننده در مراسم هفتگی كلیسا را بازداشت و با دو دستگاه اتوبوس به مكان نامعلومی منتقل كردند.
بر اساس گزارشات نیروهای امنیتی به هنگام یورش به داخل کلیسا صورت های خود را پوشانده بودند و حتی بچه‌های کوچک کانون شادی كه به شدت وحشت كرده بودند را نیز با خود بردند كه این موضوع آسیب جدی به روحیه این كودكان وارد كرد.
كلیه بازداشت شدگان در مراسم پس از تهدید و بازجویی و ثبت مشخصات و آدرس آنان پس از ساعاتی آزاد شدند. که در این بین کشیش کلیسا بهمراه همسر و دو تن دیگر از خادمین کلیسا جهت بازجویی های بیشتر به بازداشتگاه منتقل شدند.
خانم " شهناز جیزان" همسر كشیش فرهاد سبكروح و از خادمین كلیسای جماعت ربانی، روز یكشنبه مورخ ۱۱ دی ماه ۱۳۹۰ برابر با اولین روز از سال نو میلادی ۲۰۱۲ پس از ۱۰ روز بازداشت با سپردن وثیقه بطور موقت آزاد شد .
علیرغم اینکه وزارت اطلاعات از رهبران كلیساهای جماعت ربانی در داخل ایران خواسته بود تا در خصوص آزادی کشیش فرهاد سبکروح اقدامی نكنند . با اینحال ایشان بهمراه دو تن دیگر از خادمین "ناصر ضامن دزفولی" و "داود علیجانی" در تاریخ ۲ اسفند ماه ۱۳۹۰ برابر با ( ۲۱ فوریه ۲۰۱۲) پس از تحمل ۲ ماه بازداشت و بلاتكلیفی با سپردن وثیقه ( سند منزل به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان ) بطور موقت از زندان آزاد شدند.
- کلیسای خانگی اهوازکلیسای رسمی خانگی اهواز که از آن به عنوان کلیسای جماعت ربانی اهواز نام برده می شود گفته می شود تحت نظارت مقامات امنیتی جمهوری اسلامی بوده و مسئولان نیز در شفافیت از تمامی برنامه ها و فعالیت های آن آگاهی داشته اند، برخی منابع آگاه در گفتگو با « محبت نیوز » اظهار داشتند:" از دلایل ورود ماموران امنیتی و برهم زدن مراسم جشن كلیسایی آن روز و همچنین بازداشت گسترده اعضا و شرکت کنندگان کلیسا، ممکن است بدلیل عدم توجه به تذكرات و دستورات وزارت اطلاعات به مسئولان آن كلیسا بوده باشد."
بر اساس گزارشات منتشره از وضعیت کلیساهای ایران گفته می شود " كه هم اكنون پرونده كلیسا های رسمی و ساختمانی در ایران از وزارت اطلاعات گرفته شده و به " اطلاعات سپاه" منتقل شده است.  وزارت اطلاعات نیز با كنترل شدید بر كلیساهای ساختمانی مبنی بر نظارت بر افراد و اعضا آن و همچنین احضار شبانان و رهبران كلیسایی بطور ماهانه دستورالعمل هایی را به آنان ارائه می كنند كه رهبران كلیسا ملزم به اجرای آنان هستند. با این حال تاکنون برخی از جلسات ویژه مسیحیان فارسی زبان و یا کلیساهایی که فارسی زبانان در آنجا حضور گسترده داشته اند بدستور مقامات امنیتی اطلاعات سپاه درهای آن به روی ایمانداران مسیحی بسته شد.
اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی به صراحت بیان می كند كه ایرانیان مسیحی ، زرتشتی و کلیمی تنها اقلیت های دینی شناخته می‏شوند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می‌کنند.
گفتنی است آزار و اذیت و اعمال تبعیض علیه اقلیت های مذهبی در سه دهه گذشته همواره یكی از موارد عمده نقض حقوق بشر توسط حاكمیت بوده است.


محمد سهرابی ، سعید معینی  & ابراهیم طباطبایی

هیچ نظری موجود نیست: