مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

جمعه

تعطیل ی بزرگترین کلیسای فارسی زبان تهران در هیاهوی انتخابات

(به نقل از محبت نیوز)



کلیسای جماعت ربانی تهران که از آن به عنوان بزرگترین کلیسای فارسی زبان در ایران نام برده می‌شود در هیاهوی انتخاباتی ریاست جمهوری در ایران و تحت فشار مقامات امنیتی تعطیل شد.




« محبت نیوز» - کلیسای جماعت ربانی تهران روز گذشته تحت فشار نیروهای امنیتی بطور موقت تعطیل شد.


یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار «محبت نیوز» با بیان اینکه بر درب این کلیسا تابلویی مبنی بر تعطیلی موقت نصب شده است، گفت: "کارکنان اداری کلیسای جماعت ربانی دو روز است در محل کار خود حاضر نشده اند".


وی ادامه داد:" از حدود شش ماه قبل نیروهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم جمهوری اسلامی فشار زیادی برای تعطیلی این کلیسا وارد می آوردند و ظرف دو روز گذشته اعلام کرده بودند هرکسی بخواهد وارد کلیسا شود بازداشت خواهد شد.

این منبع آگاه دلیل اصلی تعطیلی کلیسا را خواست نیروهای اطلاعاتی برای برگزاری مراسم کلیسایی به زبان ارمنی (و نه فارسی) اعلام کرد.

این در حالی است که صبح روز سه شنبه 31 اردیبهشت (برابر با 21 می 2013) ، ماموران امنیتی کشیش "روبرت آسریان" یکی از رهبران کلیسای جماعت ربانی تهران را درحین اجرای مراسم دعا، بازداشت و با خود به مکان نامعلومی بردند.

دکتر جرج وود، ناظر کلیساهای جماعت ربانی آمریکا و مدیر شورای جهانی کلیساهای جماعت ربانی پس از دستگیری کشیش آسریان با انتشار بیانیه ای نسبت به این بازداشت و ادامه فشار به کلیساهای فارسی زبان اعتراض کرد و خواستار برداشتن این گونه فشارها از سوی مقامات جمهوری اسلامی و جفا بر مسیحیان ایران گردید. وی همچنین در بخشی دیگر از بیانیه خود تعطیلی کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران را آغازی برای تعطیل کردن همه کلیسا های فارسی زبان ایران دانست و چنین اقدامی را در واقع پایان بخشیدن به اعلان عمومی انجیل عیسی مسیح در این کشور خواند .

در این راستا مقرر شده بود تا اعضای کلیسای جماعت ربانی در جلسه روز یکشنبه آینده 5 خرداد ماه سالجاری (26 مه )، با حضور در مراسم کلیسایی از تصمیم نهایی شورای کلیساهای جماعت ربانی مطلع گردند که با تعطیلی موقت و زود هنگام کلیسا مشخص نیست این مراسم برگزار خواهد شد یا خیر !


مدت‌ها است که کلیسای جماعت ربانی مرکز و دیگر کلیساهای وابسته به آن تحت فشار نهادهای امنیتی بویژه اطلاعات سپاه قرار گرفته تا از برگزاری جلسات به زبان فارسی خودداری کنند و ادامه فعالیت آن را مشروط به ارائه خدمات تنها به زبان ارمنی کرده‌اند.

وزارتخانه های اطلاعات و ارشاد اسلامی به طرق گوناگون کلیه فعالیتها، مراسمات مذهبی و اجتماعات مسیحیان در داخل کلیساها را به اشكال علنی و غیر علنی در حاکمیت اسلامی تحت نظر قرار داده اند. همچنین ماموران امنیتی برای جلوگیری از جلسات كلیسائی و آموزشی به زبان فارسی رهبران کلیساها را مجبور به معرفی اعضاء و ارائه لیست شركت كنندگان در جلسات کرده اند.


بر اساس این گزارش در اواخر بهمن‌ ماه سال 1390 «کلیسای پروتستان عمانوئیل» که در روزهای جمعه مراسم عبادتی به زبان فارسی برگزار می کرد را مشمول دستور وزارات اطلاعات برای تعطیلی برگزاری مراسم به زبان فارسی گردید. پیش از آن نیز در سال 2009 « کلیسای جماعت ربانی مرکز » در تهران به دستور مقامات جمهوری اسلامی به چنین سرنوشتی گرفتار و مجبور به تعطیلی مراسم فارسی خود در روزهای جمعه شد.

در خردا 1391 "كلیسای جنت آباد" تهران نیز در پی محدودیت ها و به جهت اعمال فشار بر مسیحیان بویژه نوكیشان مسیحی در ایران از سوی مقامات حكومتی و به دستور مستقیم اطلاعات سپاه درهای آن به روی هموطنان مسیحی ایران بسته شد .


دیر زمانی است که حکومت مذهبی جمهوری اسلامی در راستای مسیحیت ستیزی برنامه‌های بسیاری از قبیل؛ زیر فشار قرار دادن رهبران و کشیشان كلیسا برای جلوگیری از ورود فارسی زبانان به كلیساها؛ بازداشت اعضا و كشیشان و تعطیلی برخی كلیساها؛ هجوم به كلیساهای خانگی و برهم زدن جلسات دعا و پرستش و ایجاد رعب و وحشت در میان نومسیحیان و دستگیری آنان را برای اعمال فشار بر مسیحیان و نوكیشان مسیحی و توقف گسترش مسیحیت در ایران به اجرا گذاشته است.


محمد سهرابی ، سعید معینی  ابراهیم طباطبایی

هیچ نظری موجود نیست: