مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

جمعه

مسیحیان در سودان با بازداشت و مرگ دست و پنجه نرم می کنند

.
با وجود " اعلام وضعیت وخیم انسانی" برای مسیحیان سودان این افراد در خطر دستگیری، ضرب و شتم، و کشته شدن قرار دارند و تنها در همین امسال هزاران تن از آنها کشته شده اند.
 (به نقل از محبت نیوز)
 به گزارش آژانس خبری مسیحیت پارسی، به نقل از سرویس خبری ورثی نیوز، سازمان اتحاد جهانی مسیحی که وضعیت را در سودان مورد بررسی دارد، گفت: « در استان جونگلی در سودان جنگ های شدید قبیله ای موجب کشته شدن حدود 3000 نفر و آواره شدن بیش از 100 هزار نفر در طی دو هفته گذشته شده است.»
بر اساس گزارشات این منطقه از سوی رئیس جمهور "سالوا کایر" منطقه فاجعه زده اعلام شد. سازمان اتحاد جهانی مسیحی افزود: « تنش ها بر سر حمله به احشام در میان قبیله ها شایع است اما خشونت ها در استان جونگلی موجب بروز شدید ترین خشونت داخلی از زمان استقلال سودان شده است.»
مشکلات موجود به تنش های مذهبی نسبت داده می شود. سودان به عنوان کشوری مسلمان و عرب زبان شناخته می شود. این در حالی است که سودان جنوبی بطور بومی دارای نژاد، فرهنگ و مذهب آفریقایی است که از مسیحیت تأثیر پذیرفته و تمایلاتی نیز به غرب دارد.
حال مسیحیان در میان این درگیری ها درحال فرار هستند. داستان در منطقه مورد جدال آبیی هم همینطور است. این منطقه از ماه می سال گذشته میلادی منطقه تحت اشغال سودان شمالی به حساب می آید.
- مردم از این وضع در عذابند
"زکریا بول دنگ" یکی از ریش سفیدان قبیله ای ساکن در منطقه آبیی در بیانات منتشره خود گفت: « در حال حاضر مردم همچنان در رنج هستند. هزاران نفر زیر درختان در کنار رودخانه زندگی می کنند و بخاطر حضور نیروهای مسلح سودان از بازگشت به خانه هایشان عاجزند. آنها ذخایر زیادی هم در اختیار ندارند.»
اقلیت مسیحی در خرطوم پایتخت شمال سودان نیز تحت جفا هستند تا آنجا را به قصد جنوب این کشور ترک کنند. به گفته رهبران کلیسا این جفا ها با دستگیری ها و ضرب و شتم هایی همراه بوده است.
یکی از اعضای کلیسای انجیلی سودان به نام جیمز کات نیز در میان کسانی بود که در روزهای اخیر دستگیر شدند. گفته می شود که مأمورین در حین دستگیری وی را کتک می زدند و به سمت پاسگاه پلیسی در شمال می بردند. آقای کات که در مجتمع کلیسا زندگی می کند، بخاطر استفاده از این ساختمان کلیسایی به عنوان منزل دستگیر شد. البته او در همان روز یعنی در 27 دی ماه به قید ضمانت آزاد شد. اما به گفته مسیحیان وی که با ضمانت آزاد شده همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.
- تعصب اسلامی
پیش از دستگیری فوق یکی دیگر از رهبران کلیسایی به نام گابرو هیل سلاسی در 26 دی ماه در کلیسای انجیلی سودانی دستگیر شد. رهبران مسیحی دیگر می گویند که پلیس و دادگاه "ناعادلانه به نفع مسلمانان تعصب ورزیده اند."
مأمورین وی را در ملکی متعلق به کلیسا که طی توافقنامه ای جنجالی به تاجری مسلمان واگذار شده است، دستگیر نمودند. خود آقای سلاسی که پس از چند ساعت به قید ضمانت آزاد شد در اظهارات منتشر شده گفت که او بیم این را دارد که دوباره دستگیر شود. وی همچنین گفت که پلیس از حالا درحال تخریب حصارهای دور کلیساست.
مقامات سودانی تا کنون هیچ اظهار نظری نکرده اند.
این تنش ها بر تلاشهای سازمان های بین المللی در کمک به ثبات هر دو سودان سایه افکنده است. دو سری جنگ داخلی میان سودان شمال و جنوب جان یک و نیم میلیون نفر را گرفت. همچنین بر اساس برخی تخمین ها درگیری های مداوم در منطقه غربی دارفور دو میلیون نفر را از خانه و کاشانه شان رانده و بیش از 200 هزار نفر را نیز قتل عام کرده است.
سازمان درهای باز، یکی دیگر از گروه های مدافع که وضعیت سودان را بررسی می کند اخطار داد که امکان افزایش جفا بر مسیحیان به دلیل تنش ها در این منطقه وجود دارد.

محمد سهرابی ، سعید معینی  & ابراهیم طباطبایی

هیچ نظری موجود نیست: