مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

دوشنبه

چند سوال درباره ادعای متأهل بودن عیسی مسیح

.

از وقتی این تکه پاپیروس به زبان قبطی کشف شده که روی آن نوشته بود، « عیسی گفت، همسرم ...» ، همه به تکاپو افتاده اند تا بدانند به راستی معنای واقعی این چیست؟



(به نقل از محبت نیوز)

به گزارش مسیحیت پارسی،  کشف سندی به ظاهر تاريخی که به «همسر عيسی مسيح» اشاره کرده، بحث داغی را ميان رسانه ها، دانشگاهيان و صاحبنظران آغاز کرده که همچنان در جريان است.
رادیو اروپای آزاد به نوشته روزنامه انگليسی «گاردين» خبر داد که يک کارشناس بريتانيايی با انجام بررسی های بيشتر بر روی اين سند به اين نتيجه رسيده که متن ياد شده "ساختگی"بوده و به تازگی و در دوران معاصر تهيه شده است.
پروفسور واتسون که يافته های تحقيق خود را بر روی اينترنت منتشر کرده، می نويسد تمامی جمله های متن پاپيروس جنجالی از روی نسخه های چاپ شده انجيل توماس کپی برداری شده و تنها در برخی جاها تغييرات کوچکی داشته است. پروفسور فرانسيس واتسون در همین حال تصريح می کند که اين احتمال قوی وجود دارد که قدمت اين پاپيروس به قرن چهارم ميلادی برسد اما «متن نگاشته شده بر آن به وضوح تحت تأثير متون کتاب های چاپی مدرن است.»
با این حال چند سوال در این مورد مطرح شده است که :
1- چرا این کشف هم اکنون مطرح شده است؟خانم کارن کینگ، استاد دانشکده الهیات دانشگاه هاروارد معتقد است این قطعه پاپیروس متعلق به قرن چهار میلادی می باشد. وی گفته است که یک دلال که خواسته ناشناس بماند در سال 2011 این تکه کوچک پاپیروس را به او داده تا آن را ترجمه و مورد تحلیل قرار دهد. نیویورک تایمز گفته است که این دلال می گوید اگر هاروارد بخش عمده ای از کلکسیونش را بخرد، این قطعه پاپیروس را به آنها می دهد.
خانم کینگ یافته خود را در کنفرانس متون قبطی در شهر روم که هر چهار سال یک بار برگزار می شود، ارائه داد. چنین متن هایی از لحاظی غیر معمول نیستند.
یکی از اساتید دانشگاه پرینستون به نام الین پاگلز که در نوشته های عرفانی تخصص دارد به CNN گفت: « می توانید جعبه های پر از قطعه های پاپیروس قبطی پیدا کنید». اما چیزی که این یکی را با اهمیت کرده این است که عیسی برای اولین بار به صراحت می گوید "همسر من".
خانم کینگ مدعی است که این قطعه بخشی از یک شرح حال از زندگی عیسی است که او و تیمش آن را "انجیل همسر عیسی" نامیده اند. آقای پاگلز می گوید اگر این گفته صحیح باشد "ارزش این قطعه بسیار بالا می رود، اما کسی از این امر مطمئن نیست"
2- چطور می دانند که این پاپیروس تقلبی نیست؟تأیید اعتبار اسناد کاری است که هم هنر است و هم علم. چیزی که محققین می خواهند بفهمند این است که این متن جدید است یا نه. آنها برای این کار ابعاد مختلفی از جمله قدمت کاغذ و ترکیبات شیمیایی جوهر و خود متن را بررسی می کنند. تأیید اعتبار این پاپیروس واقعی بودن متنش را تأیید نمی کند، بلکه تنها مشخص می سازد که آیا این قطعه از لحاظ فیزیکی به دوره زمانی که محققین معتقدند مربوط می باشد یا خیر.
این سند توسط مؤسسه مطالعات دنیای باستان در نیویورک بررسی شد و معلوم شد که این پاپیروس مربوط به دوران زمانی است که تصور می شد اما طبق گفته خانم کینگ پاسخ آزمایشات شیمیایی بر روی جوهر این متن هنوز حاضر نیست.
3- آیا این قطعه ثابت می کند که عیسی متأهل بود؟پاسخ کوتاه این است؛  خیر.خود خانم کینگ به صراحت در مصاحبه هایش گفت که این قطعه پاپیروس ثابت نمی کند که عیسی متأهل بود. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "این قطعه ثابت نمی کند که عیسی متأهل بود. قدیمی ترین سند های قابل اتکا در این مورد سکوت کرده اند. پس با یافته شدن این چیزی عوض نشده است. نمی دانیم که عیسی مجرد بوده یا متأهل".
دیگر دانشمندان نیز با این موضوع موافقند. هلن مارداگا، استادیار عهد جدید در دانشگاه کاتولیک آمریکا به CNN  گفت: "نباید از این نکته غافل شویم که این متن 300 سال پس از مصلوب شدن عیسی نوشته شده است. شاید متن واقعی باشد و جعلی در کار نباشد، اما این به این معنا نیست که این متن متعلق به اناجیل است."
هیچ چیزی در انجیل و سنت های اولیه مسیحی وجود ندارد که ادعا کند عیسی متأهل بود.
جری پاتنگال، مدیر عامل سازمان گرین سکالرز اینیشیتیو در این مورد گفت: "این یک انحراف است و کاملن خارج از هرگونه سنت کتاب مقدسی است".


محمد سهرابی ، سعید معینی  ابراهیم طباطبایی

هیچ نظری موجود نیست: