مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

جمعه

یک روحانی مسلمان در کردستان عراق به مسیحیت گروید

(به نقل از محبت نیوز)
 


یک مقام مسئول در وزارت اوقاف و امور دینی در اقلیم کردستان عراق گفت که کمیته فتوا در وزارت مربوطه برای کسانی که تغییر دین از اسلام به سایر ادیان می دهند فتوای قتل صادر نمی کند.


« محبت نیوز» -- روز دوشنبه 12 فروردین 1392، آژانس خبری «رووداو» فعال در منطقه کردستان عراق اعلام کرد که یک روحانی مسلمان در شهر «دهوک» به آئین مسیحیت گرویده است. در همین ارتباط، یک مقام مسئول در وزارت اوقاف و امور دینی در اقلیم کردستان عراق ضمن تایید این خبر گفت که کمیته فتوا در وزارت مربوطه برای کسانی که تغییر دین از اسلام به سایر ادیان می دهند، برای این افراد فتوای قتل صادر نمی کند.

این خبر در رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی نیز بازتاب داشت.

سایت خبری «بولتن نیوز» از سایت‌های وابسته به سرویس‌های امنیتی ایران با تاکید بر این که در شهر کردنشین اربیل نیز دختر یک روحانی مسلمان به همراه همسرش به مسیحیت گرویده اند نوشت: « مدتهاست که در سایه فعالیت سازمان های تبشیری در کردستان عراق عده‌ای در مقابل پیشنهادات مادی (!) تغییر دین می‌دهند و به مسیحیت می گروند.

این سایت خبری در ادامه می نویسد؛ « تاکنون حکومت اقلیم کردستان عراق در مقابل فعالیت این سازمانها واکنشی نشان نداده و گرویدگان به آئین مسیحیت تاکنون 4 کنگره در کردستان عراق برگزار کرده‌اند.»

سال گذشته سایت «جهان نیوز» نیز خبر داد که فرزند یکی از سفرای ایران با 20 سال سابقه مسیحی شده، و دیگر حتا به ایران هم بازنگشته است.

آنطور که مشخص است گسترش گرایش جوانان به مسیحیت نه تنها در جامعه مسلمان ایران بلکه در کشورهایی اسلامی چون عراق و سوریه نیز رو به افزایش است.

گسترش مسيحيت در ميان مردم کردستان عراق

اربیل پس از بغداد، بصره و موصل چهارمین شهر بزرگ عراق است و مرکز منطقه کردستان عراق محسوب میشود.

گسترش و استقبال از مسیحیت در ميان مردم کردستان عراق در حالي صورت مي‌گيرد‌ که‌ تاکنون بسیاری از سازمانهای مسيحي با موافقت مقامات و مسئولان منطقه توانستند كنفرانس‌هاي سالانه‌ خود را در آن منطقه برگزار کنند . در همین زمینه توجه‌ مسئولان منطقه‌ كردستان عراق به‌ مسيحيان نیز باعث شده‌ كه‌ چندی پیش"كاردينال امانوئل دلي " اسقف اعظم كلداني‌هاي جهان در ديداري كه‌ با "مسعود بارزاني " رئيس منطقه‌ كردستان عراق داشت، اين منطقه را پشتيبان مسيحيت و آئین مسيحي خواند. وي گفت:" از رهبران كردستان عراق به‌ خاطر توجه‌ بسيار به‌ مسيحيان قدرداني مي‌كنم."

اما برخورد شایسته مقامات و مسئولان کردستان عراق نسبت به مسیحیان و همچنین ارائه مجوز برای برگزاری کنفرانس های سالانه مسیحی از دید اسلامگرایان متعصب دور نماند و در سخنانی برگزاری اين كنفرانس ها را به منزله پروژه مسیحی سازی مردم منظقه و پيشبرد نقشه‌هاي ترويج مسيحيت از آن نام می برند.

"علي باپير " رهبر حزب جماعت اسلامي کردستان عراق چندي پيش در مصاحبه‌ با روزنامه‌ "ميديا " گفت: « به راستي جاي تعجب است که با وجود دولت محلي کردستان، چگونه اين پديده بروز و ظهور پيدا مي‌کند.! وی ضمن انتقاد از برگزاری این گونه کنفرانس ها می گوید، چگونه زير سايه اين دو دولت، کساني اجازه مي‌يابند از دين خود برگشته و به سوي ديني به گفته وی ،مغلوط گرايش پيدا کنند و به آنان اجازه داده شود کنفرانس برگزار کنند و حتي آنان را به رسميت هم بشناسند!

هم اکنون 88 کليسا در مناطق جداگانه‌‌اي از کردستان عراق فعاليت مي‌کنند.

- کنسرت های نورزوی خوانندگان ایرانی لس آنجلسی و تیم بشارت

اربیل عراق از جمله شهرهایی است که به دلیل نزدیکی با ایران همه ساله در ایام تعطیلات نوروزی میزبان بسیاری از خوانندگان سرشناس ایرانی مقیم لس آنجلس که برای اجرای کنسرت در آن ایام به آنجا می روند می باشد . و کم نیستند مسافران نوروزی ایرانی که از این فرصت استفاده کرده و برای دیدار از خوانندگان محبوب شان با سختی و تلاشهای بسیار برای حضور در کنسرت به شهر اربیل می روند.

بنا بر خبرهای رسیده بر خلاف سالهای گذشته مأموران مرزی جمهوری اسلامی ایران امسال ممانعت جدی برای عبور ایرانیان از مرز ایجاد نکردند، اما "در چند روز نزدیک به کنسرت، سخت‌گیری مرزبانان روی جوانانی که از ایران عازم کردستان بودند بیشتر شده بود."

همچنین مسیحیان ایرانی مقیم ساکن شهر اربیل در گفتگو با « محبت نیوز» خبر دادند که، گروههای فعال مسیحی فارسی زبان در منطقه بیکار ننشسته و از این اجتماعات نیز بهره برده اند . مسیحیان ایرانی مقیم شهر اربیل همه ساله با ایجاد تیم های بشارتی در دسته های کوچک انبوهی از کتاب انجیل مقدس و دی وی دی شامل فیلم مسیح و سرودهای پرستشی را در بین هموطنان خود که از ایران برای کنسرت آمده بودند توزیع کرده و با این هدایای ارزشمند آنان را رهسپار وطن نمودند.

زبان فارسی برای بسیاری از کردهای عراق زبان دوم در خانواده هاست. از سال ۱۹۷۵خانواده های زیادی به ایران پناهنده شدند. بسیاری از فرزندان آنان در ایران بدنیا آمده و تحصیل کرده اند. آنان پس از بازگشت به کردستان هنوز ارتباط خوبی با همسایگان دوستان ایرانی شان دارند.


محمد سهرابی ، سعید معینی  ابراهیم طباطبایی

هیچ نظری موجود نیست: