مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

شنبه

گروگان گرفتن دو اسقف بلند پایه مسیحی در سوریه





امروز مسیحیان سوریه که ده درصد جمعیت آن کشور را تشکیل می دهند از دوسو تحت جفای بسیار زیاد هستند. هنوز ماهیت و انگیزه ربایندگان این دو رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه به درستی مشخص نیست.

به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از بی بی سی، دو اسقف بلند پایه کلیسای ارتدوکس سوریه در مناطق تحت کنترل مخالفان در شمال آن کشور ربوده شده اند. این دو ا سقف به نامهای اسقف "پولس یازجی" و اسقف "یوحنا ابراهیم" از نواحی مرزی ترکیه عازم شهر حلب بودند که توسط افراد نا‌شناس به گروگان گرفته شدند. ساکنان مسیحی حلب که خواسته‌اند نامشان فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که راننده خودروی اسقف ها نیز به دست مردان مسلح کشته شده است.

ائتلاف ملی سوریه که سازمان اصلی مخالف حکومت بشار اسد است می‌گوید که دو اسقف یاد شده از جاده منتهی به گذرگاه مرزی باب الهوی، در نزدیکی مرز ترکیه عازم حلب بودند که ربوده شدند.

یوحنا ابراهیم، رهبر کلیسای ارتدوکس سریانی حلب می باشد و پولس الیازجی، رهبر کلیسای ارتدوکس یونانی در حلب است. گفته می‌شود که این دو نفر بلندپایه‌ترین مقام‌های مسیحی هستند که از زمان بروز جنگ داخلی سوریه به اسارت گرفته می‌شوند.

سال گذشته اسقف ابراهیم در یک مصاحبه گفته بود: «به مسیحیان به طور ددمنشانه حمله می‌شود و آن‌ها را به گروگان می‌گیرند. بستگانشان مجبور هستند برای آزادی آن‌ها باج‌های سنگینی بپردازند.» شاید او نمی دانست که خودش به زودی به همین ترتیب قربانی شود.

این روحانی مسیحی در همان مصاحبه همچنین گفته بود که صد‌ها خانواده مسیحی ساکن حلب به دلیل درگیری نیروهای حکومتی و مخالفان مسلح از شهر فرار کرده‌اند و اضافه کرد: «در تاریخ معاصر، حلب چنین دوران حساس و دردناکی را به خود ندیده است.»

هنوز روشن نیست که چه گروه یا اشخاصی دو اسقف را ربوده‌اند. تلویزیون دولتی سوریه بلافاصله انگشت اتهام را به سمت مخالفان دولت گرفت و یک «گروه تروریستی مسلح» را عامل گروگان گیری اعلام کرده است. این گزارش تاکید کرد که دو اسقف در حومه حلب مشغول فعالیت‌های بشردوستانه بودند.

اسقف ابراهیم در مصاحبه سال گذشته خود هر دو طرف درگیری را به آزار مسیحیان متهم کرده بود. میلیشیاهای طرفدار حکومت (لباس شخصی های مسلح) که توسط نیروهای جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان هدایت و سازماندهی می شوند بارها اقدام به آتش زدن کلیساهای مسیحی در نقاط مختلف سوریه کرده اند. یک گروه طرفدار القاعده نیز که از موقعیت سوء استفاده کرده و با نفوذ در سوریه و به نام جنگ با رژیم اسد دست به کشتار مردم می زند حملاتی را به مسیحیان آن کشور سازماندهی کرده است.

مسیحیان حدود ۱۰ درصد جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند. از این رو دولت بشار اسد و نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی تلاش بسیاری دارند تا آنها را از مخالفان رژیم خود دور کنند. برای نیل به این منظور مرتب حملات مشکوکی علیه مسیحیان سازماندهی می کنند و آن را با تبلیغات فراوان به مخالفان خود در ارتش آزاد سوریه نسبت می دهند. ارتش آزاد و ائتلاف ملی سوریه که بدنه اصلی مخالفان حکومت بشار اسد هستند این ادعا ها را تکذیب می کنند.

هرچند برخی مسیحیان به صورت شخصی به مخالفان پیوسته اند ولی کلیساهای مسیحی سوریه تا کنون تلاش داشته اند تا بی طرفی خود را حفظ کنند. مسیحیان سوری پیش از این درگیریها نیز با محدودیتهای بساری در سالهای اخیر از سوی حکومت اسد روبرو بوده اند. اکنون آنها می ترسند همان بلائی بر سر آنها بیاید که در درگیریهای عراق بر سر مسیحیان آن کشور آمد.


محمد سهرابی ، سعید معینی  ابراهیم طباطبایی

هیچ نظری موجود نیست: