مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

دوشنبه

دورانی سخت برای مسیحیان منطقه

(به نقل از محبت نیوز)



به گفته ناظران سیاسی، فضاهایی که مسیحیان در آن می‌توانستند شخصیت خود را شکوفا کنند، در سال‌های اخیر تنگ‌تر شده‌اند. این در حالی‌ست که حملات به کلیساهای مسیحی افزایش یافته است.

« محبت نیوز» - ناظران معتقدند که از زمان رویدادهای موسوم به "بهار عربی" در شماری از کشورهای خاورمیانه، مسیحیان به‌گونه‌ای فزاینده میان جبهه‌های متخاصم قرار گرفته و زیر فشارند. شمار زیادی از آنان ناچار به ترک میهن خود شده‌اند.

انقلاب در کشورهایی چون تونس، مصر و لیبی شعارهایی چون آزادی، منزلت انسان و تساوی حقوق را بر پرچم خود نوشته بود. ولی دو سال پس از سرنگونی رژیم‌های دیکتاتوری در این کشورها، از آن شور و اشتیاق اولیه چیزی باقی نمانده است."بهار عربی" نتوانست با خود آن فضای بازی را به همراه بیاورد که بسیاری در آرزوی آن بودند.

مسیحیان که ریشه‌هایشان در این منطقه بعضن به نخستین سده میلادی می‌رسد، اگر چه تنها اقلیت مذهبی نیستند که هم اکنون زیر فشار و تحت پیگرد قرار گرفته‌اند، ولی آنان پیامدهای "بهار عربی" را بیش از دیگر جوامع مذهبی حس می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری المان به گفته ناظران سیاسی، فضاهایی که مسیحیان در آن می‌توانستند شخصیت خود را شکوفا کنند، در سال‌های اخیر تنگ‌تر شده‌اند. این در حالی‌ست که حملات به کلیساهای مسیحی برای نمونه در شهرهایی چون اسکندریه و بغداد افزایش یافته است.


پروفسور مارتین تامکه، استاد رشته یزدان‌شناسی در دانشگاه گوتینگن آلمان با توجه به جنگ داخلی در لبنان و سوریه می‌گوید: «از منظر تاریخی لبنان تا مدت‌های مدیدی بدیلی برای مسیحیان منطقه بود. بعدها این نقش به سوریه رسید. ولی این بدیل‌ها برای مسیحیان در ده‌های اخیر از میان رفته است».


به گفته تامکه دیگر واقعن هیچ گریزگاهی برای مسیحیان منطقه باقی نمانده است، نه برای قبطی‌های مصر و نه برای آسوری‌های عراق.


شماری از پژوهشگران مسائل منطقه معتقدند که جریان‌های اسلام‌گرا در منطقه به مسیحیان به عنوان "ستون پنجم غرب" می‌نگرند. از این رو صرفنظر از اینکه مسیحیان دارای کدام نظرات سیاسی باشند تحت فشار و پیگرد قرار می‌گیرند.


اسلام‌گرایان افراطی بویژه سلفی‌ها که خواهان برقراری "حکومت الهی" در منطقه هستند و با پول کشورهایی چون عربستان سعودی مورد پشتیبانی مالی قرار می‌گیرند، در دو سال گذشته دامنه نفوذ خود را در کشورهای منطقه گسترده‌اند و از مخالفان جدی مسیحیان به شمار می‌روند.


محمد سهرابی ، سعید معینی  ابراهیم طباطبایی

هیچ نظری موجود نیست: