مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

شنبه

معالجه یکی از بستگان روح الله خمینی در بیمارستانی در اسرائیل

(به نقل از محبت نیوز)


در حالی که افراط گرایان ایرانی فریاد «مرگ بر اسرائیل» سر میدادند، پاسخ و واکنش اسرائیل چنین بود: «زندگی همسایه خود را از مرگ نجات بده».


« محبت نیوز» - یکی از آن بیماران که در سال 1979، سال انقلاب اسلامی در ایران، در مرکز پزشکی «هاداسا»، در اورشلیم، تحت معالجه موفقانه ای قرار گرفت، عمو زاده (یا دائی زاده) آیت الله خمینی بوده است.


به گزارش سایت وزارت امور خارجه اسرائیل در گزارشی بقلم شائول مناشه، گزارشگر پیشین صدای اسرائیل در امور عرب می نویسد؛ بهبودی بخشیدن به سلامت و تندرستی زنان» عنوان کتابی است که توسط پروفسور یوسف شنکِر (Prof. Joseph Schenker)، پزشک ارشد زنان در «مرکز پزشکی هاداسا»، در اورشلیم، در اسرائیل به چاپ رسید.


پروفسور شنکِر، بمنظور رشد و توسعه سطح علوم پزشکی، بر اهمیت روابط و همکاری میان موسسات پزشکی در کشورهای مختلف، تاکید می گذارد. کتاب 620 صفحه ای وی، شامل فصلی مختص موضوع همکاری های پزشکی میان اسرائیل و کشورهای عربی، و در عین حال معاینات و معالجات پزشکی است که طی سال ها روی شهروندان کشورهای عربی در اسرائیل بعمل آمده است. میان اسرائیل، با مصر و اردن، دو کشوری که با اسرائیل پیمان های صلح امضاء کرده اند، و همچنین با دیگر کشورهای عربی که علیرغم عدم وجود پیمان های صلح، روابط ویژه ای با اسرائیل برقرار کرده اند، همکاری های پزشکی، امضاء شده است. در عین حال، دسته ای از پزشکان فلسطینی وجود دارند که با نیت معاینه و معالجه بیمارانی در بیمارستان های کشورهای متبوع خود که دچار بیماری های حادی هستند، در مرکز پزشکی هادسون، آموزش و کار آموزی لازم را فرا گرفته اند.

- روابط اولیه پزشکی با مصر

در سال 1978، با آغاز مذاکرات صلح در «کمپ دیوید» در آمریکا، میان پرزیدنت انور سادات، رئیس جمهوری مصر، و مناخیم بگین، نخست وزیر اسرائیل، پروفسور شنکِر، برای شرکت در کنفرانسی که توسط سازمان بهداشت جهانی، تحت سرپرستی خانم جهان سادات، بانوی نخست مصر، در قاهره، ترتیب داده شده بود، دعوتنامه ای دریافت کرد. این کنفرانس، پیش از به امضاء رسیدن پیمان صلح، تشکیل گردید. از پروفسور شنکِر، دعوت شده بود تا در باره تاثیر اشیاء فلزی پزشکی مخصوصی، در زایمان زنان باردار، سخنرانی کند.

در آن کنفرانس، همچنین، از مرحوم پروفسور دیوید شر، رئیس سابق بخش زایمان در «مرکز پزشکی شیبا»، در تل آویو، دعوت بعمل آمده بود. در طول کنفرانس، با پزشکان مصری متخصص کودکان نیز دیدار و گفتگو بعمل آمد. بحث و گفتگوی آنان پیرامون امور تخصصی و حرفه ای، عاری از مسائل سیاسی، مگر ابراز اعتقاد و علاقه در این زمینه که برقراری صلح، در جهت منافع همگان خواهد بود، انجام پذیرفت.

در سال 1980، پروفسور شنکِر، از جانب پروفسور محمد شاوار از دانشگاه «آین شمس»، به کنفرانس دیگری در قاهره، در زمینه تاثیر فشار خون بالا در زنان باردار، دعوت شد. شنکر، همچنین، با پروفسور محمد فاتالا، متخصص زنان در دانشگاه «اسیوت»، رابطه حرفه ای برقرار کرد.

سابقه و آشنائی میان پزشکان لبنانی و اسرائیلی، از دهه 1940، و زمانی آغاز گردید که بسیاری از دانشجویان رشته پزشکی در منطقه، در دانشگاه آمریکائی و دانشگاه فرانسوی در بیروت، در رشته پزشکی مشغول به تحصیل شدند.

در طول جنگ سال 1982 لبنان، جوزف شنکِر، به عنوان پزشک ذخیره سربازان اسرائیلی که وارد بیروت شده بودند، خدمت می کرد. وی به اتفاق پزشکان دیگر، با پزشکان و پروفسورهای دانشگاه بیروت، ملاقات بعمل آورده و در کنفرانس های بین المللی، به مبادله عقاید و نظر های تخصصی می پرداختند.

- کشورهای خلیج فارس

در طول سال ها، زنان از کشور عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج، برای معالجات پزشکی، به بیمارستان های اسرائیل مراجعه می کردند. بسیاری از آنان، از راه های غیر مستقیم، از طریق قبرس، وارد فرودگاه بین المللی اسرائیل می شدند، فرودگاهی که به گذرنامه آنان، مهر ورود به اسرائیل، زده نمی شد.

در بسیاری موارد، نخستین تماس با بیمارهای کشورهای عربی، از برکت برنامه رادیوئی «پزشک، با میکروفن رادیوئی»، زیر نظر خانم ایلانا بصری، صورت می گرفت که از طریق بخش عربی رادیو اسرائیل پخش می شد. هدف این برنامه رادیوئی، ارائه خدمات بهداری و بهداشتی به همسایگان عرب، و دعوت از آنها به دریافت مداوا و معالجات پزشکی در اسرائیل بود که از این رهگذر، ایلانا بصری، به «فرشته سفید در موج های هوائی»، شهرت پیدا کرد.

این برنامه رادیوئی، در کشورهای عربی، شهرتی بی نظیر و بی رقیب، پیدا کرد. شنوندگان، وضعیت و شرایط سلامتی خود را از طریق صندوق پستی در ژنو، به آگاهی بصری می رساندند. ایلانا، نامه های واصله را به عبری ترجمه کرده و آنها را برای پزشکان متخصص مربوط، ارسال می داشت، و در واکنش، نظرات پزشکان، دو بار در هفته از برنامه رادیوئی، پخش می گردید. در بعضی موارد، از بیماران، و در میان آنان، زنان بسیار معروف و مشهور جهان عرب، دعوت می شد تا برای مداوا و معالجه، به اسرائیل سفر کنند. یکی از آن بیماران که در سال 1979، سال انقلاب اسلامی در ایران، در مرکز پزشکی «هاداسا»، در اورشلیم، تحت معالجه موفقیت آمیز قرار گرفت، عمو زاده (یا دائی زاده) آیت الله خمینی بوده است. در حالی که افراط گرایان ایرانی فریاد «مرگ بر اسرائیل» سر میدادند، پاسخ و واکنش اسرائیل چنین بود: «زندگی همسایه خود را از مرگ نجات بده»


محمد سهرابی ، سعید معینی  ابراهیم طباطبایی

هیچ نظری موجود نیست: