مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

یکشنبه

ظریف و تکرار حرفهای لاریجانی درباره حقوق بشر




وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد را به ایران دعوت کرد. در حالی که درخواست احمد شهید ناظر ویژه برای دیدار از ایران از سوی دولت روحانی همچنان بی پاسخ مانده است.


به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) وزیر امورخارجه جدید جمهوری اسلامی و ناوی پیلای این هفته در حاشیه برگزاری شصت‌وهشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کردند.


در این دیدار وزیر امور خارجه ایران مدعی روند مردم‌سالاری در ایران و برگزاری انتخابات و تعیین سرنوشت سیاسی از طریق مشارکت و آراء مردم در ۳۴ سال گذشته شد و بر "ضرورت تغییر روند نگرش به موضوع حقوق بشر از ابزار سیاسی به هویت و روند واقعی آن" تأکید کرد.


ظریف گفته است که در یک فضای مناسب، ایران و کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌توانند با هم در موضوعات مختلف گفت‌وگو و همکاری کرده و کارهای زیادی انجام دهند.


ایسنا نوشته است ناوی پیلای از فضای جدید در ایران استقبال و بر علاقه‌مندی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل برای تعامل و همکاری بیشتر با ایران تأکید کرده است!


یاد آور میشود که دعوت محمد جواد ظریف از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در حالی صورت می‌گیرد که تا کنون دولت جمهوری اسلامی به احمد شهید، نماینده ویژه آن سازمان در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران اجازه آمدن به ایران را نداده است.


احمد شهید " گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ایران ( وزیر خارجۀ پیشین کشور مالدیو) در مصاحبه سوم اوت (دو ماه قبل) خود که پیش از شروع رسمی دوره ریاست جمهوری حسن روحانی با رادیو فرانسه انجام داده بود اظهار داشت:


«آقای روحانی از زمانی که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد بعضی حرف ها زد که نشان از تمایل وی به همکاری و شفافیت بیشتر در تعامل با سازمان ملل دارد. براساس صحبت های مثبت ایشان نامه ای به آقای روحانی نوشتم و به او گفتم که مایل به همکاری با ایشان هستم. فکرمی کنم که در 6 تا 12 ماه آینده، همکاری بیشتری از طرف دولت ایران با کل سازمان ملل و جامعه بین المللی صورت بگیرد. این همکاری بیشتر از آنچه که در دو سال گذشته دیدیم خواهد بود.»


احمد شهید دلیل احتمال همکاری بیشتر جمهوری اسلامی را این می داند که اول از همه به نظر می رسد آقای روحانی می خواهد همکاری بیشتری در سطح بین الملل داشته باشد و دلیل دیگر این است که وضعیت حقوق بشر در ایران باید به زودی برای بار دوم در "شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد" مورد بررسی قرار بگیرد و معمولا کشورهایی که برای بار دوم وضعیت شان در شورای حقوق بشر بررسی می شود پیشتر تمایل خود به همکاری را نشان می دهند.


با وجود در دست گرفتن دولت توسط روحانی و بعد از گذشت نزدیک دو ماه از آغاز به کار او به عنوان رئیس جمهور اسلامی هنوز نشانی از پاسخ علنی به این سخنان و درخواست احمد شهید از سوی دولت دیده نمی شود.


به نظر می رسد که حرکت اخیر وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی مبنی بر دعوت از شخص کمیسر حقوق بشر سازمان ملل به جای بازرس ویژه تاکتیک جدیدی از سوی حکومت اسلامی برای برخورد با مسئله پرونده سنگین نقض حقوق بشر در ایران باشد. آقای ظریف از قبول حقایق درباره نقض حقوق بشر در ایران توسط جمهوری اسلامی همچنان سر باز می زند و فقط همان حرفهای محمد جواد اردشیر لاریجانی مسئول حقوق بشر قوه قضائیه را با چاشنی لبخند و در لفافه ای نو عرضه می کند.

   ابراهیم طباطبایی ،  محمد سهرابی & سعید معینی 

هیچ نظری موجود نیست: