مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

چهارشنبه

کوروش بزرگ در کتاب مقدس


در کتاب مقدس و در بخش نخست آن یعنی کتابهای عهد عتیق( تورات) بارها از نام کوروش بزرگ و کارهای نیک او یاد شده است. آنچه در زیر می خوانید همگی برگرفته ازتورات می باشد.(گرچه کمی طولانیست اما ارزش خواندن آن بسیار.)

نوید رهایی قوم یهود در کتاب ارمیا : (Ermia)
کتاب ارمیا از کتابهای عهد عتیق بوده و بدست ارمیای نبی نوشته شده است این کتاب به شرح رخدادهای سرزمین یهود بین سالهای 625 و 580 قبل از میلاد می پردازد. این کتاب بخشی از کتاب مقدس است.
در کتاب ارمیا بخش 25 به نام "هفتاد سال اسارت" آمده است که:
ارمیا از سوی یهوه می گوید: ( ای قوم اسراییل) شما برای مدت هفتاد سال پادشاه بابل را بندگی و خدمت خواهید کرد. پس از پایان هفتاد سال پادشاه بابل و قوم او را بخاطر گناهانشان مجازات خواهم کرد (این پیشگویی به دست کوروش بزرگ رخداد و او در سال 539 ق.م درهای بابل را گشود و آخرین پادشاه بابل در همان رخداد کشته شد.) [بخش25 بند12]
کوروش بزرگ نجات دهنده ی قوم یهود:
کتاب اشعیا از کتابهای عهد عتیق بوده و بدست اشعیای نبی نوشته شده است. این کتاب بخشی از کتاب مقدس است.
بخش 45 این کتاب با نام کوروش، برگزیده ی خداوند و نجات دهنده ی اسراییل اینگونه سخن می گوید:
خداوند کوروش را برگزیده و به او توانایی بخشیده تا پادشاه شود و سرزمین ها را فتح کند و پادشاهان مقتدر را شکست دهد. خداوند دروازه های بابل را بروی او باز میکند؛ دیگر آنها به روی کوروش بسته نخواهند ماند خداوند میفرماید:" ای کوروش، من پیشاپیش تو حرکت میکنم، کوه ها را صاف می کنم، دروازه های مفرغی و پشت بند های آهنی را می شکنم. گنجهای پنهان شده در تاریکی و ثروتهای نهفته را به تو می دهم. آنگاه می دانی که من خداوند و خدای اسراییل هستم و تو را به نام خوانده ام. من تو را برگزیده ام تا به اسراییل که خدمتگزار من و قوم برگزیده ی من است یاری نمایی. ... ای آسمان، پیروزی را بباران؛ و ای زمین، از آن سیراب شو تا از تو آزادی و عدالت بروید. من که خداوند هستم این را انجام خواهم داد.
.... اکنون کوروش را برانگیخته ام تا به هدف عادلانه من جامه عمل بپوشاند. من تمام راه هایش را راست خواهم ساخت. او بی آنکه انتظار پاداش داشته باشد، شهر من اورشلیم را بازسازی خواهد کرد و قوم اسیر مرا آزاد خواهد ساخت.
بخش 46 بند 11 از همان کتاب:
مردی (کوروش) را از مشرق، از آن سرزمین دور دست فرا می خوانم. او مانند یک پرنده ی شکاری فرود خواهد آمد و آنچه را اراده نموده ام انجام خواهد داد. ... و ارشلیم را نجات خواهم داد و اسراییل را سرافراز خواهم ساخت.
به فرمان کوروش یهودیان به اورشلیم بازمیگردند:
کتاب عزرا بخشی از کتاب مقدس و از کتابهای عهد عتیق می باشد گمان بسیار می رود که این کتاب را عزرا که هم کاهن و هم نویسنده و پژوهشگر بوده است نوشته باشد. عزرا همراه بسیاری از یهودیان دیگر پس از فرو پاشیدن سرزمین یهودا در سال 586 قبل از میلاد به بابل تبعید شده بود. در سال 539 پس از سرنگونی بابل، کوروش بزرگ به یهودیان آزادی می بخشد تا بتوانند به سرزمین خود بازگردند. . به گفته ی تورات( درکتاب عزرا) کوروش در رخداد بابل حدود 42360 نفر یهودی را به سرزمینشان رهسپار کرد. افزون بر این تعداد 7337 غلام و کنیز و 200 نوازنده مرد و زن نیز به سرزمینشان باز گشتند. آنها 736 اسب، 245 قاطر، 435 شتر، 6720 الاغ با خود بردند. که گفته می شود اینان نخستین گروه یهودیان بودند که به رهبری "زروبابل" رهسپار اورشلیم می شوند. آنها پس از ورود خود به اورشلیم کار بازسازی خانه خدا را آغاز می کنند. چندین سال به درازا می کشد که آنها خانه خدا را بازسازی می کنند و هشتاد سال پس از بازسازی خانه خدا عزرا همراه 2000 خانواده یهودی از بابل به اورشلیم راهی می شوند.
بخش 1 این کتاب با نام "کوروش فرمان بازگشت یهودیان را صادر می کند" این گونه از کوروش یاد می کند:
در سال اول سلطنت کوروش، پادشاه پارس، خداوند آنچه را که توسط ارمیای نبی فرموده بود، به انجام رساند. خداوند کوروش را بر آن داشت تا فرمانی صادر کند و آن را نوشته به سراسر سرزمین پهناورش بفرستد. این است متن آن فرمان:
( من، کوروش، پادشاه پارس، اعلام میدارم که خداوند، خدای آسمان ها، تمام ممالک جهان را به من بخشیده است و به من امر فرموده است که برای او در شهر اورشلیم که در یهودا است خانه ای بسازم. بنابر این از تمام یهودیانی که در سرزمین من هستند، کسانی که بخواهند میتوانند به آنجا بازگردند و خانه ی خداوند، خدای اسراییل را در اورشلیم بنا کنند، خدا همراه ایشان باشد. همسایگان این یهودیان باید به ایشان طلا و نقره، توشه راه و چهارپایان بدهند و نیز هدایا برای خانه ی خدا تقدیم کنند.)
کوروش اشیاء قیمتی خانه ی خداوند را که نبوکد نصر آنها را از اورشلیم آورده و در معبد خدایان خود گذاشته بود، به یهودیان پس داد. کوروش به خزانه دار خود(میتراداد) دستور داد که تمام این اشیاء قیمتی را ازخزانه بیرون بیاورد و به" شیشبصر"(سرپرست یهودیانی که به سرزمین یهودا باز می گشتند) تحویل بدهد.( رهبران دیگر یهودیان در این سفر: زروبابل، یهوشع، نحمیا، سرایا، رعیلایا، مردخای، بلشان، مسفار، بغوای، رحوم و بعنه)

این اشیاء قیمتی عبارت بودند از:
سینی طلا 30 عدد
سینی نقره 1000 عدد
سینی های دیگر 29 عدد
جام طلا 30 عدد
جام نقره 410 عدد
ظروف دیگر 1000 عدد
....
رویهمرفته 5400 شیء قیمتی از طلا و نقره به شیشبصر سپرده شد و او آنها را به همراه یهودیان به اورشلیم بازگرداند.(ارقامی که در بالا آمده تقریبی است، متن اصلی عبری این آیات چندان واضح نیست.)
دربخش 8 کتاب دانیال ( نوشته ی دانیال نبی) که از کتاب عهد عتیق و بخشی از کتاب مقدس است نیز آمده است:
او(دانیال) خوابی می بیند که در شوش واقع در استان عیلام در کنار رودخانه ی اولای ایستاده است و یک قوچ که دوشاخ بلند داشت در آنجا ایستاده است. سپس یکی از این شاخها رشد کرده و از شاخ دیگر بلند ترمی شود این قوچ به سوی مغرب، شمال و جنوب شاخ می زد و هیچ جانداری نمی توانست با او مقابله کند یا از چنگش جان سالم بدر ببرد او هر طور می خواست عمل می کرد و بزرگ می شد. ... درادامه در بند 15 همان کتاب برای تفسیر خواب او جبرییل بر او فرود می آید و به او می گوید که قوچی که در خواب دیدی پادشاهی ماد و پارس است. ((کوروش بزرگ پسر کمبوجیه ( از قوم پارس) و ماندانا( از قوم ماد). )) گویا قضیه ی ذوالقرنین از همین جا سرچشمه می گیرد.
آری کوروش بزرگ شهریار ایران زمین پادشاهی است که در تمام نوشته هایی که از او سخن گفته اند به نیکی یاد شده است. کردار و گفتار نیک او تا جایی است که تاریخ نویسان یونانی را نیز که از ایرانیان کینه داشته اند بر آن می دارد که از او به نیکی یاد کنند.
 محمد سهرابی ، سعید معینی & ابراهیم طباطبایی

هیچ نظری موجود نیست: