مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

سه‌شنبه

جلسه دادگاه "ورویر آوانسیان" از کشیشان رسمی ایران برگزار شد


(به نقل از محبت نیوز)




بر اساس گزارشات، سناریوی بازداشت و تهدید رهبران و کشیشان ارمنی ایران از سوی مقامات امنیتی، فصل تازه ای را در کارنامه حکومت جمهور ی اسلامی در برخورد با مسیحیان ایران رقم زده است. بر همین اساس نخستین جلسه دادگاهی کشیش " ورویر آوانسیان " از مسیحیان ایرانی ارمنی و از بازداشت شدگان کریسمس سال گذشته، بطور غیر علنی در تهران برگزار شد.


به نقل از گزارشگران آژانس خبری مسیحیان ایران « محبت نیوز»، صبح روز شنبه ششم شهریور ماه 1392 برابر با (7 دسامبر 2013) جلسه دادگاهی کشیش "ورویر آوانسیان" در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد .

بر اساس این گزارش ، نخستین جلسه این دادگاه بصورت غیر علنی و در پشت درهای بسته انجام شد.


گفته می شود یکی از اتهامات وی که در دادگاه به ایشان تفهیم شده است "اقدام علیه امنیت ملی" عنوان شده و بر حسب مستندات، اتهام دیگر وی نیز " تبلیغ و بشارت مسیحیت در ارتباط با مسیحیان فارسی زبان" بوده است .


منابع آگاه به «محبت نیوز» خبر دادند که پس از پایان جلسه قاضی از وی خواسته بود که روز یکشنبه نیز مجددن به شعبه 26 دادگاه انقلاب مراجعه کند که گویا " کشیش ورویر " گفته است به دلیل وقت قبلی و انجام عمل دیالیز در بیمارستان قادر نخواهد بود تا در محل دادگاه در آن تاریخ حضور یابد. بر همین اساس دادگاه از وی خواسته است تا به منظور صحت گفته های خود گواهی و یا نامه ایی از طرف بیمارستان برای دادگاه بیاورد.


گفتنی است این کشیش مسیحی بدلیل بیماری دیابت و از کارافتادگی کلیه هایش سه روز در هفته نیاز به انجام عمل دیالیز در بیمارستان فوق تخصصی کلیوی هاشمی نژاد دارد.


بر اساس این گزارش از سوی دادگاه به وی ابلاغ شده است که تا صدور حکم کیفر خواست و رای نهایی دادگاه اجازه هر گونه برپایی جلسات و تماس با مسیحیان را نداشته و طی روزها و یا هفته های آینده حکم دادگاه صادر و به ایشان ابلاغ خواهد شد.

"کشیش ورویر آوانسیان" از کشیشان رسمی ایرانی ارمنی است که پیش از این در تاریخ 7 دی ماه 1391 برابر با ( 27 دسامبر 2012) در اقدامی سازمان یافته از سوی ماموران امنیتی و لباس شخصی بهمراه جمعی دیگر از نوکیشان مسیحی فارسی زبان که به مناسبت زاد روز تولد عیسای مسیح - كریسمس- و سال نو میلادی به منظور دعا و شكرگذاری و پرستش در خانه ای در تهران گردهم آمده بودند، بازداشت شد .

یورش 15 تن از ماموران امنیتی و لباس شخصی همچنین منجر به بازداشت موقت 50 تن از حاضرین که عمومن از مسیحیان فارسی زبان بودند شد که این افراد پس از بازجویی و پاسخ به فرمهای اطلاعاتی پس از ساعتی این افراد آزاد می شوند .

از دیگر بازداشت شد گان این رویداد می توان از " محمد هادی (مصطفی) بردبار" فعال نو کیش مسیحی نام برد که در تاریخ 19 خرداد 1392 (برابر با 9 جون 2013) طی انجام مراحل دادگاهی در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی تهران و به ریاست قاضی پیر عباسی به اتهام فعالیت های بشارتی مسیحی با عنوان مبارزه با نظام جمهوری اسلامی ! در قالب راه اندازی موسسات و سازمان های تبشیری و تشکیل جلسات زیرزمینی به ده سال زندان محکوم شد.

کشیش هنرمند " ورویر آوانسیان" 61 ساله در حالی توسط ماموران امنیتی بازداشت شد که نیازمند مراقبت های ویژه پزشکی بوده است، وی در طی دوران بازداشت اش بدفعات مورد بازجویی های سخت قرار گرفت و همچنین بارها جهت انجام عمل دیالیز، در حالی که جرمی برای وی اثبات نشده با لباس زندان که شایسته یک کشیش مسیحی نبوده به بیمارستان منتقل می شود. وی در نهایت پس از آنکه جامعه مسیحیان ، فعالان حقوق بشر و خبرگزار های معتبر انگلیسی و فارسی زبان بطور گسترده اقدام به پوشش خبر این رویداد نمودند، نامبرده سرانجام پس از 15 روز بطور موقت با سپردن وثیقه آزاد می شود.

اکنون « کشیش ورویر آوانسیان » با بیش از 17 سال خدمت بعنوان کشیش رسمی در کلیساهای ارامنه و فارسی زبان ایران به دلیل کسالت و بیماری شدید قلبی و جراحی‌های بسیار که تاکنون انجام داده است و همچنین بیماری دیابت، خود را از سمت کشیش ی بازنشسته کرد. این در حالی است که عوارض منفی ناشی از مصرف انواع دارو، حنجره این کشیش هنرمند را نیز مورد آسیب قرار داده و متاسفانه صدای وی دچار ضعف شده و به مرور قدرت خواندن ، موعظه و پرستش در کلیساها را به شیوه معمول از دست داده است.

این کشیش مسیحی ایرانی ارمنی در ایام جوانی و در سالهای پیش از انقلاب اسلامی از خوانندگان محبوب و شناخته شده در بین ارامنه ایران بود . « ورویر » پس از نجات و معجزات عظیمی که در زندگی اش توسط عیسی مسیح انجام شد ، پس از انقلاب اسلامی وارد خدمت کلیسایی و در انتشارات مسیحی «حیات ابدی» مشغول به خدمت شد .وی سپس فعالیت های هنری خود را به عنوان رهبر گروه پرستش کلیسای فارسی زبان جماعت ربانی مرکز در تهران گسترش داد و برای کلیسا و در راه جلال و نیکویی های خدا استفاده کرد.

- فشار بر رهبران و کشیشان مسیحی ارمنی


پس از انقلاب اسلامی در سال 57 فشارها بر روی اقلیت‌های دینی افزایش یافت، هموطنان ارامنه ایران از حضور در بسیاری از مناصب و موقعیت‌های سیاسی و نظامی منع شده و برای بخش فراوانی از فعالیت‌ها و مراسم مذهبی‌شان محدودیت‌هایی نیز ایجاد شد.

در طی سالهای متمادی و پس از بازداشت گسترده رهبران و نوکیشان مسیحی فارسی زبان در ایران، مقامات امنیتی رژیم از چندی پیش پروژه بازداشت، تهدید، و محدودیت هایی را نیز برای رهبران و کشیشان ارامنه که به گفته آنان در بین فارسی زبانان به تبلیغ مسیحیت می پرداختند آغاز کرده اند. بازداشت و احضار برخی از کشیشان ارامنه طی ماههای اخیر از جمله کشیش "روبرت آسریان " از رهبران شورای کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران که پس از آن نیز منجر به تعطیلی بزرگترین کلیسای فارسی زبان در کشور شده است خود برگ دیگری از کارنامه سیاه جمهور ی اسلامی در برخورد امنیتی با مسیحیان ایران می باشد.


بر اساس گزارشات دریافتی و موثق به «محبت نیوز » حاکی است ، طی ماههای گذشته تاکنون برخی از رهبران و کشیشان ارامنه که در ارتباط با مسیحیان فارسی زبان بوده اند توسط وزارت اطلاعات احضار و از آنان خواسته شده که یا می بایست بطور کامل کلیه فعالیت های مسیحی خود را کنار گذاشته که البته در این ارتباط نیز تحت نظر خواهند بود و یا اینکه سه ماه فرصت خواهند داشت که در سکوت کشور را ترک کنند.


چنانچه میبینیم در طول سی‌ و چند سالی‌ که از عمر این نظام می‌گذرد ،در نتیجهٔ فشارها و محدودیت‌هایی‌ که نظام اسلامی در مورد هموطنان ارامنه داشته است، شمار زیادی از این افراد از کشور مهاجرت گسترده‌ای به کشورهای مختلف داشته اند به گونه‌ای که از جمعیت ۲۰۰،۰۰۰ تا ۲۵۰،۰۰۰ نفری ارامنه در ایران هم اکنون تنها جمعیت اندکی‌ نزدیک به ۶۰۰۰۰ نفر در ایران باقی‌ مانده است.

محمد سهرابی ،  ابراهیم طباطبایی  & سعید معینی 

هیچ نظری موجود نیست: