مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

جمعه

اشاعه بی ‌حجابی در فضای مجازی جرم است


(به نقل از محبت نیوز)


كارشناس فضاي مجازي : "هر عملی که در فضای واقعی جرم است، در فضای مجازی هم جرم است." از این حیث هیچ تفاوت و تمایزی میان فضای واقعی و مجازی وجود ندارد.

« محبت نیوز» - يك كارشناس فضاي مجازي در خصوص مصاديق اعمال مجرمانه در فضاي مجازي گفت: هر عملی که در فضای واقعی جرم است، در فضای مجازی هم جرم است؛ به طور مثال وقتی ورود به اماکن ممنوعه که از طرف مراجع رسمی و قانونی پلمپ شده‌اند در فضای واقعی جرم تلقی می‌شود، ورود به سایت‌های فیلتر‌شده با استفاده از ابزارهای غیرقانونی هم مجرمانه است و یا بی‌حجابی در فضای مجازی هم مثل فضای واقعی غیر قانونی است.

"روح‌الله مؤمن‌نصب"در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، درباره تعريف تخلفات و جرائم اینترنتی اظهار داشت: به طور کل هر چیزی که باعث شود از ناحیه فرد آسیبی به جامعه و اطرافیان برسد، تخلف محسوب مي‌شود به همین دلیل برای مقابله با این آسیب‌ها در سراسر جهان قوانینی وصف می‌شود که چارچوب زندگی اجتماعی و بایدها و نبایدهای آن را ترسیم می‌کند.

وي افزود: پس از تدوین و تصویب قوانین در هر حوزه‌ای و از جمله حوزه فضای مجازی، جُرم یا بزه مشخص و تعریف می‌شود.

اين كارشناس فضاي مجازي در تعريف كلي جرم بيان داشت: به انجام هر نوع رفتار یا ترک رفتاری که قانون را نقض می‌کند و مجازات در پی دارد، جرم می‌گویند.

مؤمن‌نصب تصريح كرد: اهمیت نسبی جرایم مختلف و شیوه کیفردادن فعالیت‌های مجرمانه، در طول تاریخ و در جوامع مختلف، متفاوت بوده‌است.

وي ادامه داد: فهرست مصادیق محتوای مجرمانه، موضوع ماده 21 قانون جرايم رايانه‌ای، تا حدود زیادی مصادیق جرم در فضای مجازی را مشخص کرده است.

اين كارشناس فضاي مجازي تصريح كرد: البته مصادیقي كه در ماده 21 قانون جرايم رايانه‌اي آمده، اغلب مربوط به جرایم عام است و در رابطه با اشخاص نیز باید حقوق افراد را رعایت کرد، در غیر این صورت هر فردی می‌تواند با شکایت به مراجع قانونی احقاق حق کند.

مؤمن‌نصب با اشاره به انتشار اخباری کذب در ارتباط با افراد معروف، اظهار داشت: چند وقت پیش يکي از اين افراد معروف مورد اتهاماتی ثابت نشده قرار گرفت و برخی سایت‌های اینترنتی برای جذب بازدیدکننده با نشر اخباری اغلب کذب و به اصطلاح "دارای کلیک‌خور بالا"، از وي هتک حیثیت کردند که بر اساس قانون با شکایت وي به مراجع قضایی با این تارنماها برخورد خواهد شد و موارد دیگری که روزانه در اینترنت منتشر می‌شود.

وي تاکید کرد: تارنماهای اینترنتی باید به این نکته مهم دقت داشته باشند که از نظر قانون منتشر کننده یک مطلب مسئول است و نمی‌توان به این بسنده کرد که فلان مطلب را من فقط بازنشر کرده‌ام و منبع جای دیگری بوده است در نتیجه باید در انتشار مطالب بسیار دقت کرد و هر مطلبی را پس از مطالعه و ارزیابی دقیق و اطمینان به وثوق، منتشر نمود.


مؤمن‌نصب خاطرنشان كرد: در کل همه فعالان فضای مجازی بايد توجه داشته باشند؛ هر عملی که در فضای واقعی جرم است، در فضای مجازی هم جرم است و از این حیث هیچ تفاوت و تمایزی میان فضای واقعی و مجازی وجود ندارد به طور مثال وقتی ورود به اماکن ممنوعه که از طرف مراجع رسمی و قانونی پلمپ شده‌اند در فضای واقعی جرم تلقی می‌شود، ورود به سایت‌های فیلتر‌شده با استفاده از ابزارهای غیرقانونی هم مجرمانه است و یا بی‌حجابی در فضای مجازی هم مثل فضای واقعی غیر قانونی است.


محمد سهرابی ،  ابراهیم طباطبایی  & سعید معینی 

هیچ نظری موجود نیست: