مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

پنجشنبه

بهبود وضعیت اقلیت های دینی، وعده‌ای محقق نشده

(به نقل از محبت نیوز)




حسن روحانی هفتمین رییس جمهور ایران از نقش اقلیت‌های مذهبی در کشور و بهبود وضعیت آنان سخن می‌گوید اما عملن هیچ حرکت مثبتی از سوی دولت یازدهم در این زمینه مشاهده نشده است.


به گزارش محبت نیوز "سایت روحانی سنج" در صدمین روز فعالیت دولت حسن روحانی خبر داد که از ۴۶ وعده انتخاباتی او تنها چهار مورد تحقق یافته است. این سایت که برای ارزیابی عملکرد روحانی راه اندازی شده، یک پروژه‌ آکادميک است که توسط گروه "اصل ۱۹" در دانشکده مطالعات جهانی "مانک" در دانشگاه تورنتوی کانادا٬ به عنوان بخشی از ابتکار "گفتگوی جهانی" ایجاد شد وهمزمان با تحليف حسن روحانی آغاز به کار کرد.

این سایت در بخشی از گزارش خود اشاره کرد که "ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﺳﺘﺎﺭﻩﺩﺍﺭﮐﺮﺩﻥ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ، ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻥ ﺍﺳﺎﺗﻴﺪ ﮐﻨﺎﺭ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩﻫﺎ، ﺑﺎﺯﮔﺸﺎﻳﯽ ﺧﺎﻧﻪ ﺳﻴﻨﻤﺎ، ﺍﺩﺍﻣﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻳﺎﺭﺍﻧﻪﻫﺎ و بهبود وضعیت اقلیت‌های دینی" از جمله وعده‌های انتخاباتی محقق شده رئیس جمهور ایران بود.

یکی از مهمترین وعده‌های روحانی که تا امروز محقق نشد "وضعیت اقلیت‌های دینی" است. حسن روحانی روز سه شنبه 21 آبان در ديدار با اعضای مجمع نمايندگان اقليت‌های دينی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اجرای حقوق شهروندی در جامعه گفت: "اقليت‌های دينی ايران باید در سرنوشت خود و کشورشان نقش تعيين کننده‌ای ايفا ‌کنند".

وی تصريح کرد: "دولت تدبير و اميد همانطور که در شعارهای خود اعلام کرده، به حقوق شهروندی معتقد و پايبند بوده و به دنبال تدوين منشور حقوق شهروندی است و بايد به‌گونه‌ای عمل کنيم تا بتوانيم ايران را به عنوان الگويی که در آن پيروان اديان مختلف در کنار يکديگر با هم همزيستی مسالمت آميز دارند، به جهان معرفی کنيم".

وی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: "دولت وظيفه خود می‌داند براساس وظايف و مقررات و بالا‌تر از آن طبق آموزه‌های اسلام در راستای برطرف کردن مشکلات اقليت‌های دينی در کشور تلاش کند".


این در حالی است که اظهارات به ظاهر مسالمت آمیز و بشر دوستانه رئیس جمهور ایران در شرایطی مطرح می‌شود که وی در اولین گام علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت خاتمی را که یک روحانی امنیتی نظامی است به عنوان دستیار ویژه خود در امور اقلیت‌ها برگزید. در ابتدای دهه 60 خورشیدی که یونسی ریاست سازمان قضایی نیروهای مسلح را به عهده داشت دهها نفر از مخالفین و منتقدین جمهوری اسلامی در نیروهای مسلح به جوخه های اعدام سپرده شدند.


روحانی درشرایطی از احترام به حقوق اقلیت‌های دینی سخن می‌گوید که طی صد روزی که او دستگاه اجرایی کشور را به دست گرفته هیچ تغییری در وضعیت آنان ایجاد نشده است. وی در حالی صحبت از تدوین منشور حقوق شهروندی می‌کند که نوکیشان مسیحی که امروز بیشترین جمعیت مسیحیان ایران هستند، هرگز به عنوان گروه دینی محسوب نشده و تحت سخت ترین شرایط اجتماعی و امنیتی قرار دارند.


بر اساس اخبار منتشره بازداشت نوکیشان مسیحی در شهرهای مختلف همچنان ادامه دارد، احکام سنگین قضایی از جمله حبس‌های بلند مدت و تبعید به نقاط دور افتاده در دادگاه‌ها صادر می‌شود، بزرگترین کلیسای فارسی زبان ایران با فشار نیروهای اطلاعاتی تعطیل شده است، دستور ترک کشور و یا مهاجرت اجباری بسیاری از رهبران مسیحی صادر شده و ممنوعیت چاپ کتاب مقدس ادامه دارد و نگه داشتن آن در منزل جرم محسوب می‌شود.


گفتنی است اقلیت‌های دینی رسمی کشور طبق قانون اساسی منعی برای تبلیغات دینی و انجام مراسم مختص به خود را ندارند در خصوص مسیحیان اما نظام جمهوری اسلامی نه تنها اجازه ساخت حتی یک کلیسا را نمیدهد بلکه بناهای باستانی و کلیساهای تاریخی نیز آنقدر مورد بی توجهی حکومت قرار گرفته که یا دولت در صدد تصرف آن است و یا اینکه مخروب شده و یا در آستانه تخریب قرار گرفته است.


حال باید پرسید منظور حسن روحانی از رفع مشکلات اقلیت‌ها کدام مشکل است؟ آیا دولتی که او از آن به عنوان دولت تدبیر و امید یاد کرده برای آزار و شکنجه نوکیشان مسیحی در زندانها و حبس‌های طولانی مدت و بازگشایی مجدد کلیساهایی که بدستور مقامات امنیتی بسته شده، آیا دولت چاره ایی اندیشیده است ؟ اینها تنها بخشی از مشکلاتی است که دولت حسن روحانی باید بر اساس وعده های انتخاباتی خود پاسخگوی آن باشد.


  ابراهیم طباطبایی ،  محمد سهرابی & سعید معینی 

هیچ نظری موجود نیست: