مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

پنجشنبه

منع تجلیل از روز والنتاین در ازبكستان

.
رسانه‌های گروهی از تصمیم مقامات ازبکستان به «منع تجلیل» از روز والنتاین یا روز عاشقان در این کشور خبر داده‌اند.
 
 
 (به نقل از محبت نیوز)
خبرگزاری CA-News نوشته است،که مقامات ازبک «به طور شفاهی» برگزاری هر گونه مراسم و برنامه‌های کنسرتی به مناسبت روز والنتاین را که با ۱۴ فوریه مصادف است، ممنوع کرده‌اند.
دست‌اندرکاران چنین برنامه‌ها هشدار داده اند که در سال‌های آینده نیز در این روز از برگزاری همه گونه مراسم و برنامه‌ها به مناسبت روز والنتاین خودداری کنند.
به گزارش «مسیحیت پارسی» به نقل از BBC.UK ، دست اندركاران گفته اند به جای این جشن، که در سال‌های اخیر در میان جوانان در شهرهای بزرگ این کشور مد شده، مقامات دستور داده‌اند که ۱۴ فوریه زادروز ظهیرالدین محمد بابور، شاعیر و بنیان‌گذار سوساله گرکانیان هند یا خود امپراتوری بابری در قرن ۱۶، جشن گرفته شود.
محمد بابر، زاده شهر سمرقند و از نوادگان تیمور لنگ بود، که پس از جنگ با شیبک خان، به هند فرار کرد و در آن جا دولت گرکانیان را تأسیس داد. به همین دلیل، مقامات ازبکستان مانند تیمور، او را نیز از بزرگان قوم ازبک خوانده و به او افتخار می‌ورزند.
به این ترتیب، انتظار می‌رود در روز والنتاین در کاخ «استقلال» شهر تاشکند همایشی در رابطه با زاد روز بابر که نیز متولد ۱۴ فوریه است، دایر شود.
برخی از صاحب‌نظران می‌گویند، که مقامات ازبک تجلیل از روز والنتاین را برخاسته از دین و فرهنگ مسیحی و مغایر با ارزش‌های ملی و اسلامی ساکنان این کشور می‌دانند.
ولی در کشورهای دیگر این منطقه، از جمله در تاجیکستان همه‌ساله تعدادی از ساکنان، بویژه جوانان تحصیل‌کرده در غرب، با پیشنهاد هدایا به دوستدارانشان از روز والنتاین مقدس در شهرها تجلیل می‌کنند.
معمولن در فروشگاه‌های دوشنبه و شهرهای دیگر بزرگ تاجیکستان در آستانه روز والنتاین تجموع جوانان برای خریداری کادوها یا هدایا برای دوستداشته‌هایشان مشاهده می‌شود.
بیشتر جوانان می‌گویند که در باره شخصیت والنتاین و تاریخ پیدایش روز عاشقان اطلاع دقیقی ندارند، ولی از این که «روز عاشقان» وجود دارد و آن‌ها فرصتی برای دادن هدیه به کسانی که آنها را دوست دارند می‌یابند، خوشحالند.
در گذشته، تعداد اندکی از ساکنان جماهیر سابق شوروی از وجود روز والنتاین اطلاع داشتند. ولی در سال‌های اخیر، با توجه به گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، تعداد افرادی که از این روز تجلیل می‌کنند، افزایش می‌یابد.

محمد سهرابی ، سعید معینی  & ابراهیم طباطبایی

هیچ نظری موجود نیست: