مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

دوشنبه

سکوت کليسای "سنت استپانوس" ارس شكسته می‌شود


.ناقوس کليساي "سنت استپانوس" بعد از سال‌ها سکوت بار ديگر با اتمام مرمت پنج ساله به صدا درآمد.
به گزارش «مسیحیت پارسی» به نقل از گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران، منطقه آذربايجان شرقي، اولين زنگ برج ناقوس کليساي سنت استپانوس بعد از پنج سال مرمت با هزينه‌اي بالغ بر 200 ميليون ريال، به صدا درآمد.
اين برج براي مستحکم شدن و با حفظ سبک شيوه معماري گذشته به همت سازمان منطقه آزاد ارس و با مشارکت پايگاه كليساهاي تاريخي ايران مورد بازسازي قرار گرفت.
کليساي سنت استپانوس با ويژگي‌هاي معماري و تزييني يکي از زيباترين و مشهورترين کليساها در جهان به شمار مي‌آيد و جزو 13 اثر تاريخي ايران است که در فهرست ميراث جهاني يونسکو به ثبت رسيده است.
اين کليسا که يکي از شاهکارهاي معماري است، در اکثر ايام و به خصوص تعطيلات، مورد استقبال گردشگران، هنرمندان و عکاسان قرار مي‌گيرد. اين برج آخرين بار در زمان عباس ميرزا نايب السلطنه مرمت شده بود.
سنت استپانوس يا  استیفان میتوانیم او را اولین شهید پیام انجیل مسیح بدانیم. او جانش را تقدیم عیسی میکند. لوقا نویسندۀ نامۀ اعمال برای اولین بار از استیفان اینچنین تعریف میکند:" مردی پر از ایمان و روح القدس."( اعمال 6: 5 ).  رهبران مذهبی اورشليم به او تهمت زدند که سخناني برخلاف شريعت يهود گفته است؛ آنان، استیفان را دستگير و وي را سنگسار کردند. استیفان که مرگ شکوهمند عیسای خداوند را در بالای صلیب میدانست، او نیز چون استاد خودش خالی از هر کینه و نفرت از دشمنانش، در حالی که ضرب سخت و خشن سنگها را بر پوست و گوشت و استخوان خویش تحمل میکرد و طعم گرم و شور خون را در دهان خود داشت زانو زد و نزد خدایش با ناله ایی فریاد زد که:" خداوندا این گناه را بر اینها مگیر." ( اعمال 7: 60)
اين کليسا در 26 کيلومتري غرب جلفاي منطقه آزاد ارس در محوطه‌اي محصور از درختان و دره سرسبز به نام قريه "قيزيل وانگ" (صومعه قرمز) واقع شده است و يکي از زيباترين و مشهورترين کليساها در جهان محسوب مي‌شود؛ اين كليسا داراي سه ساختمان اصلي شامل محراب اصلي، اجاق دانيال و برج ناقوس است.
 محمد سهرابی ، سعید معینی & ابراهیم طباطبایی

هیچ نظری موجود نیست: