مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

شنبه

نگرانی از وضعیت ۴ تن از بازداشت شدگان كلیسای جماعت ربانی اهواز


.در پی یورش گسترده ماموران امنیتی به كلیسای جماعت ربانی اهواز كه منجر به بازداشت شماری از مسیحیان و حتی كودكان نیز شده بود، نگرانی جامعه مسیحیان ایران نسبت به وضعیت ۴ تن از بازداشت شدگان این واقعه افزایش یافته است.
به نقل از گزارشگران آژانس خبری مسیحیت پارسی ، با گذشت بیش از یكهفته از یورش نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات به كلیسای جماعت ربانی اهواز، نگرانی و بی خبری از وضعیت ۴ تن از بازداشت شدگان این واقعه افزایش یافته است.
بازداشت شدگان عبارتند از كشیش كلیسای جماعت ربانی اهواز، "فرهاد سبكروح"، همسر ایشان "شهناز " و دو تن از خادمین و از نوكیشان مسیحی بنام های "ناصر ضامن دزفولی" و "داود علیجانی " ملقب به (دیوید) می باشند كه از زمان بازداشت تا كنون اطلاع دقیقی از وضعیت سلامت و محل نگهداری آنان در دست نیست .
به گزارش «محبت نیوز»، در ساعت ۱۱ صبح روز جمعه دوم دی ماه ۱۳۹۰ ( ۲۳ دسامبر ۲۰۱۱) ماموران امنیتی در اقدامی از قبل سازماندهی شده با یورش گسترده به کلیسای جماعت ربانی اهواز كلیه اعضا و افراد شرکت كننده در مراسم هفتگی كلیسا را بازداشت و با دو دستگاه اتوبوس به مكان نامعلومی منتقل كردند.
بر پایه این گزارش نیروهای امنیتی که به هنگام یورش به داخل کلیسا صورت های خود را پوشانده بودند حتی بچه‌های کوچک کانون شادی كه به شدت وحشت كرده بودند را نیز با خود بردند كه این موضوع آسیب جدی به روحیه این كودكان وارد كرده است .
كلیه بازداشت شدگان پس از تهدید و بازجویی و ثبت مشخصات و آدرس آنان پس از ساعاتی آزاد شدند.
در حال حاضر ۴ تن از این افراد همچنان در بازداشت بسر می برند كه بر طبق آخرین خبر دریافتی، كشیش "فرهاد سبكروح" و همسرشان "شهناز" كه ایشان بدلیل داشتن بیماری واریس از نظر سلامت دچار مشكل نیز می باشد تا روز چهارشنبه ۷ دی ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات در بازداشت بودند كه گویا از آن تاریخ آنان را از هم جدا و هر كدام را به مكانی نامعلوم انتقال داده اند و در حال حاضر نیز خبری از وضعیت و محل نگهداری آنان در دسترس نمی باشد .
دو تن دیگر از بازداشت شدگان؛ "ناصر ضامن دزفولی" حدود ۶۰ سال سن و دارای شغل آزاد و همچنین "داود علیجانی" ( ملقب به دیوید ) ۳۰ ساله می باشد كه نامبرده پیش از این به بعنوان مهندس پتروشیمی در بندر ماهشهر به كار مشغول بود كه به دلیل گرویدن به مسیحیت و داشتن باورها و ایمان مسیحی بارها احضار و مورد تهدید قرار گرفته بود كه در نهایت این امر موجب اخراج ایشان گردید.
در حال حاضر از وضعیت نگهداری و سلامت این افراد نیز اطلاعی دقیقی در دست نیست و گفته شده ممكن است همچنان یا در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر اهواز و یا زندان كارون اهواز نگهداری می شوند. تا كنون پیگیری خانوادهای آنان  برای مشخص شدن وضعیت آنان نیز نتیجه ایی در بر نداشت.
بی اطلاعی و بی خبری از وضعیت این افراد باعث موجی از نگرانی را در میان مسیحیان و خانواده های آنان و بخصوص رهبران كلیساهای ایران ایجاد گرده است . بطوری كه خبرها ی رسیده حكایت از آن دارد كه وزارت اطلاعات حتی از رهبران كلیساهای جماعت ربانی در داخل ایران خواسته است تا در این زمینه اقدامی نكنند .
امیدواریم كه در این ایام كریسمس، زاد روز تولد عیسی مسیح كه همزمان با شادی و جشن سرور برای خانوادههای مسیحی در آستانه سال نو می باشد، ضمن اتخاذ تمهیداتی برای رفع سوء تفاهمات زمینه آزادی هر چه سریعتر این افراد فراهم شود.
 - كنترل شدید كلیساها از سوی دستگاههای امنیتی
روز ۲۵ دسامبر روز كریسمس و تولد عیسی مسیح كه مصادف است با روز یكشنبه  و در ایران یك روز غیر تعطیل می باشد بر همین اساس مسیحیان ایران برای بزرگداشت و شكر گزاری این روز فرخنده روز جمعه ۲ دی ماه برابر با ( ۲۳ دسامبر) را كه یك روز تعطیل عمومی در كشورهای اسلامی می باشد،  مسیحیان در كلیساهای ساختمانی گردهم آمده و به دعا و جشن و شكرگزاری می پردازند.
بر طبق گزارشات دریافتی به "محبت نیوز"، ماموران اداره اطلاعات شهر اهواز كه گویا از قبل پیش بینی این موضوع را میكردند كه ممكن است جمعیت زیادی در این ایام وارد كلیسا شوند از روزهای قبل كلیه رفت و آمدهای كلیسا را بدقت كنترل و زیر نظر داشتند. تا اینكه در روز جمعه همزمان با برگزاری مراسم كریسمس به كلیسا یورش برده و كلیه حاضران را بازداشت نمودند.
گفته شده یكی از دلایل ورود ماموران امنیتی و برهم زدن مراسم جشن كلیسایی آن روز و همچنین بازداشت افراد عدم توجه به تذكرات و دستورات وزارت اطلاعات به مسئولان كلیسا بوده است . وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با كنترل شدید كلیساهای ساختمانی مبنی بر نظارت بر افراد و اعضا آن و همچنین احضار شبانان و رهبران كلیسایی بطور ماهانه دستورالعمل هایی را به آنان ارائه می كنند كه رهبران كلیسا ملزم به اجرای آنان هستند.
با این حال اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی به صراحت بیان می كند كه ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی تنها اقلیت های دینی شناخته می‏شوند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می‌کنند. اگر چه عمل مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی برخلاف قوانین و دخالت در امور كلیسایی محسوب می شود اما جمهوری اسلامی گویا بر طبق عادت حكمرانی خود هیچ واهمه ایی از این موضوع ندارند.
واقعه یورش ماموران اطلاعات و امنیت در ۲ دی ماه سالجاری به كلیسای جماعت ربانی اهواز و در پی آن دستگیری افراد، گویا بدلیل حضور بیشمار و استقبال میهمانان و نوایمانان از برنامه های آن روز بمناسبت كریسمس بوده است كه ظاهرن مسئولان كلیسا به توصیه های وزارت اطلاعات در این خصوص توجه ایی نكرده بودند و جمعیت زیادی در كلیسا حضور داشتند.
لازم به ذكر است كه كلیساهای ساختمانی ایران به شدت تحت كنترل ماموران اطلاعات می باشد و این كنترل به حدی است كه در برخی از شهرستانها  اگر  شخصی بخواهد وارد كلیسا شود، مسئولان و یا انتظامات كلیسا از ورود آنان به دلیل فشارهای دستگاههای اطلاعاتی جلوگیری می كنند و یا اینكه شخص باید بر طبق مقرارت حكومتی باید به دفاتر وزارت ارشاد اسلامی مراجعه و از آنجا كارت ورود به كلیسا در قبال ارائه هویت و مشخصات خود كنند !
گفتنی است آزار و اذیت و اعمال تبعیض علیه اقلیت های مذهبی در سه دهه گذشته همواره یكی از موارد عمده نقض حقوق بشر توسط حاكمیت بوده است.
 محمد سهرابی ، سعید معینی & ابراهیم طباطبایی

هیچ نظری موجود نیست: