مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

یکشنبه

ساختمان مساجد چایخانه و مکتب می شوند

.این عمل‌کردها در حالی‌ اتفاق می‌افتند که مقام‌های تاجیک بارها نگرانی خود از افزایش توجه مردم به اسلام را بیان کرده از افراط‌گرای دینی میان نوجوانان هشدار داده‌اند.
 
  
(به نقل از محبت نیوز)









 بیش از ۷۰ ساختمان مسجد در منطقه جنوبی تاجیکستان به مکتب، چایخانه، بنگاه طبی و اداره‌های فرهنگی تبدیل شده است. هر چند در این چند سال آخر بستن و تخریب بنای مساجد در تاجیکستان وجود داشت، اما این برای نخستین بار است که جای نمازگزاری ساکنان به چای‌خانه تبدیل می شود.
به گزارش «مسیحیت پارسی» به نقل از رادیو كوچه، این عملکرد مقامات در جنوب کشور گروهی از روحانیان تاجیک را نیز ناراحت کرده است. آن‌ها چنین مناسبت مقامات را به دوران شوروی شباهت می‌دهند که اکثر مساجد در آن وقت به محل فراغتی ساکنان تبدیل داده شد و یا خود ساکنان از ترس سیاست زمان مسجدها را چایخانه نام می‌بردند.
در پی تصویب و اجرای قانون نو دین که بر رغم مخالفت‌های دین‌داران قبول شد کلیه اتحادیه‌های دینی از قید دوباره دولتی در کمیته دین تاجیکستان، نهاد ناظر بر فعالیت‌های دینی، در کشور گذشتند. در این میان در ده‌ها مسجد به دلیل موافق نبودن ساختمان‌شان به جای نمازگزاری بسته و ده‌ها مسجد دیگر به دلیل نداشتن اجازه نامه رسمی تخریب شدند.
این عمل‌کردها در حالی‌ اتفاق می‌افتند که مقام‌های تاجیک بارها نگرانی خود از افزایش توجه مردم به اسلام را بیان کرده از افراط‌گرای دینی میان نوجوانان هشدار داده‌اند. این است که صدها دانش‌آموز تاجیک از مدارس دینی کشورهای اسلامی به تاجیکستان بازپس آورده شد و دولت رفتن افراد تا ۱۸ساله به مساجد را ممنوع کرد.
اما مقامات رسمی می‌گویند در ده سال آخر تعداد مساجد در تاجیکستان افزوده بنیاد مساجد در میان ساکنان دارا به سبقتی تبدیل شده است. یعنی‌ هر شخص دارا تلاش می‌کند هرچه بزرگ‌تر و زیباتر مسجدی بنیاد کرده و در خدمت مردم قرار بدهد. این در حالی‌ است که هزاران محصل تاجیک از کمبود درس‌خانه‌ها برخی‌ وقت در روی هولی تعلیم می‌گرند.
اما کارشناسان تاجیک می‌گویند تبدیل مسجدها به چای‌خانه و یا تعلیم‌گاه این راه کاهش دادن شماره مساجد نیست. بلکه افزون کردن اندیشه‌های ضد‌حکومتی در تاجیکستان است. به باور آن‌ها مقامات باید به این مسجدها اجازه فعالیت را می‌دادند اما از ساختمان مساجد نو جلوگری کرده با سرمایه مردم مکتب و بنگاه‌های طبی بنیاد می‌کردند.
حالا بنا بر اطلاع رسمی در تاجیکستان ۴۱ مسجد جامع مرکزی، ۳۴۵ مسجد جامع و بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ مسجد پنج‌ وقته عمل می‌کنند که برای فعالیت اجازه دریافت کرده‌اند. علاوه بر این در حال حاضر سند تاسیسی چهار مسجد جامع و بیش‌تر از صد مسجد پنج‌وقته نیز به مقامات پیشنهاد شده و در دست بررسی است.

محمد سهرابی ، سعید معینی  & ابراهیم طباطبایی

هیچ نظری موجود نیست: