مسیحیت پارسی persiachristianity

مسیحیت پارسی        persiachristianity
پرچم پرافتخار ایران

دوشنبه

کشور های اسلامی در صدر لیست سالانه جفا بر مسیحیان

.گزارش تكمیلی -بر اساس لیست دیده بان جهانی 2012 كه از سوی سازمان "درهای باز" منتشر شده است نشان می دهد که کشور های اسلامی در 10 کشور صدر نشین اکثریت را به خود اختصاص داده اند.
به گزارش  "مسیحیت پارسی"، کره شمالی برای دهمین سال متوالی رده نخست را به عنوان کشوری که بیشترین "جفا" را به مسیحیان می رساند، به خود اختصاص داده است. این در حالی است که كشورهای اسلامی در رده ها 2 تا 10، یعنی نه کشور از ده کشور صدر نشین جای گرفته اند.
در کل 50 کشور در این لیست سالانه نیز 38 کشور اسلامی به چشم می خورند.
اگر چه گزارش امسال از واقعیت ی جالب اما نه خیلی شگفت انگیز پرده برمی دارد و آن واقعیت این است که : "اسلامگرایی افراطی در حال رشد است. 9 کشور از 10 کشور صدر جدول که بیشترین جفا را به مسیحیان سراسر دنیا می رسانند کشور های اسلامی هستند. 38 کشور نیز از کل 50 کشور شرایط اسلامگرایی افراطی دارند."
افغانستان با رتبه 2، عربستان سعودی 3، سومالی 4، ایران 5 و مالدیو 6 گروهی را تشکیل می دهند که مسیحیان تقریبن از هیچگونه آزادی در آن برخوردار نیستند. امسال نیز اولین سالی است که پاکستان با رتبه 10 در لیست 10 کشور اول در این جدول وارد می شود. دلیل آن هم سال پر آشوب ی است که در آن بالا ترین سیاستمدار مسیحی این کشور، "شهباز بهاتی" بخاطر تلاش هایش در رابطه با تغییر قانون کفرگویی ترور شد.
مدیر سازمان "درهای باز"، کارل مولر به شبکه خبرگزاری میسیون گفت: " برادری از مصر که همین هفته گذشته با من بود به من گفت که " وضعیت مسیحیان در تمام کشور های آفریقای شمالی "زمستانی سرد"  همراه با تهدید و افزایش جفاست و اصلن نمی توان آن را "بهار عربی" نامید. " فشار بر کلیسا ها به معنای واقعی کلمه سبب شده است که سالانه صدها هزار مسیحی از این کشورها فرار کنند. از این رو جمعیت مسیحی در خاورمیانه مورد هجوم قرار دارد."
وقایع سال 2011 سبب شد که ویرانه های کلیسا تبدیل به امری طبیعی در بسیار از کشور هایی شوند که اسلامگرایان تندرو قدرت بگیرند. مولر در ادامه گفت: " در جمعیت کلیساها مسیحیانی که از زمینه اسلام آمده اند بطور قابل توجهی رو به رشد است. این امر را می توان به کار روح القدس نسبت داد. همچنین این موضوع می تواند بخاطر خلاء روحانی باشد که در میان این انقلاب های سیاسی و اجتماعی همچنان باقی است.
در ادامه لیست منتشره سالانه جفا بر مسیحیان در سال ۲۰۱۲ ، تغییرات بزرگی در لیست دیده بان جهانی وجود دارد. از جمله آنها می توان به صعود 19 پله ای سودان به رتبه 16 اشاره کرد. این تغییر بزرگترین تغییر از سال 2011 بوده است. نیجریه با پرشی 10 پله ای به رتبه 13 آمد و مصر که درگیر خشونت ها و انقلاب در مسیر بهار عربی بوده چهار رتبه بالا آمد و در رده 15 قرار گرفت. گسترش اسلامگرایی افراطی عامل بالا رفتن رتبه سودان، نیجریه و مصر در این لیست بوده است.
اما کشور های نامبرده  در 10 رده اول فقط در خاور میانه و شمال آفریقا نیستند. دیگر کشور ها در 10 رده اول شامل ازبکستان با رتبه 7، یمن با رتبه 8 و عراق با رتبه 9 دیده می شوند. لائوس اما تنها کشوری بود که در لیست جدید از گروه 10 صدر نشین بیرون آمد. این کشور از رتبه 10 به 12 ارتقاء یافت.
"مسئله جفا بر مسیحیان در کل در تمامی دنیا به طرز ناراحت کننده ای رو به رشد است. یکی از مهمترین عواملی که به چشم میخورد  این است که کشورهای بیشتری که اکثرن هم اسلامی هستند به سمت ناپایداری و تبدیل شدن به دولت هایی در جهت عدم پیشرفت و ترقی  پیش می روند و در مواردی حتی ناپایدار و  به سوی پس رفت هستند. برای مثال از کشورهای سومالی، افغانستان و پاکستان می توان به عنوان کشورهای ساكن و بدون پیشرفت یاد کرد. این موضوع باعث بروز سختی هایی می شود که حتی سخن گفتن در مورد آن نیز دشوار خواهد بود. دلیل آن هم این است که در کشور های عقب مانده رسانه ای مختص برای مسیحیان وجود ندارد که از طریق آن نگرانی های سیاسی خود را مطرح کنند. آنها تنها می توانند نگرانی های خود را از طریق دعا و بطور روحانی بیان کنند و از طریق کلام خدا قوت قلب یابند."
با تمامی این اوصاف، " کره شمالی" با شبه مذهبی که توسط کیم ایل سانگ، بنیانگذار این کشور ساخته است، از کشور های اسلامی جلو زده و رده نخست را همچنان حفظ کرده است. بطور تخمین ی 200 تا 400 هزار مسیحی در این کشور زندگی می کنند که شدیدن خود را مخفی و زیر زمینی نگه می دارند. رقمی در حدود 50 تا 70هزار مسیحی هم در زندان ها و اردوگاههای كار اجباری  این کشور بسر می برند.
آقای مولر در رابطه با کره شمالی می گوید: " هنوز برای تشخیص تأثیر مرگ رهبر این کشور بر مسیحیان و جانشینی پسر او کیم جونگ اون زود است. اما به یقین وضعیت برای مسیحیان کره شمالی خطرناک باقی خواهد ماند. لطفن با من در دعا همراه باشید و دعا کنید که خداوند درهای کره شمالی را باز کند و با برقراری آزادی مذهب همه بتوانند که خدایی یگانه و حقیقی را بجای دو رهبر پیشین کره، کیم جونگ ایل و کیم ایل سانگ بپرستند."
در ماه جولای 2011 هم "سودان جنوبی" با اکثریت مسیحی استقلال خود را اعلام کرد. این امر باعث تنها ماندن مسیحیان سودان شمالی با رئیس جمهوری شد که می خواهد این کشور را بیش از پیش اسلامی کند. ارتشی های این کشور هم به مسیحیان در برخی نواحی بر سر منابع  حمله کردند که تعداد زیادی کشته برجای گذاشت.
"نیجریه" هم کشوری با بیشترین تعداد کشته مسیحیان توسط اسلامگرایان باقی می ماند. بیش از 300 مسیحی در سال گذشته در نیجریه شهید شدند. گرچه اعتقاد بر این است که شمار اصلی شهدای مسیحی دو یا حتی سه برابر عدد اعلام شده است. شاید رقم شهدای مسیحی در کره شمالی بیشتر باشد اما تأیید آن بخاطر بسته بودن این کشور امکان پذیر نیست. گروه اسلامگرای بوکو حرام از سال 2009 تا کنون بیش از 50 کلیسا را تخریب و 10 کشیش را هم در نیجریه به قتل رسانده است.
در سال گذشته مسیحیان مصر سالشان را فاجعه بار آغار کردند. انفجاری در کلیسای ارتدکس قبطی مرقس قدیس و پیتر پاپ در اسکندریه در روز سال نو موجب کشته شدن 21 تن از مسیحیان شد. در نهم اکتبر سال گذشته نیز ارتش به جان شهروندان خود افتاد و در قاهره 27 معترض مسیحی قبطی را کشت. در اواخر پارسال نیز احزاب اسلامی در انتخابات ماه نوامبر خودنمایی کردند و سبب شدند که برخی بجای بهار عربی از زمستان عربی برای مسیحیان نام ببرند.
"چین" هنوز بزرگترین کلیسای جفا دیده را با جمعیتی 80 میلیونی در خود جای داده است. با این وجود این کشور از رتبه 20 به 21 منتقل شد. سال گذشته چین در رده 16 یافت می شد. بیشتر ارتقا در رتبه این کشور بخاطر این است که کشیش های چینی بازی "موش و گربه" را با دولت به خوبی یاد گرفته اند.
اما خبر خوشی که در پس تمامی این اخبار بد وجود دارد، گسترش کلیساست. مسلمانان در حال ایمان آوردن به مسیح هستند. به همین دلیل متاسفانه ما شاهد افزایش فشار بر کلیساهای رسمی و فرار و یا مهاجرت بسیاری از مسیحیان هستیم. اما  از طرفی در كشور عزیز مان ایران هم نیز با وجود جفاها شمار نوکیشان مسیحی با پیش زمینه ای اسلامی و کلیساهای خانگی  رو به رشد است.
لیست دیده بان جهانی سازمان "درهای باز" هر ساله بر اساس پرسشنامه هایی از سوی این سازمان تهیه می شود تا میزان جفا بر مسیحیان را در بیش از 60 کشور مورد سنجش قرار دهد. این پرسشنامه ها توسط منابع آگاه و کارکنان سازمان "درهای باز "در کشورهای مختلف پر می شود  و سپس توسط متخصصین مستقل مورد بررسی قرار می گیرد تا برای هر کشور به یک امتیاز کمیتی دست یابد که کشورهای مورد بررسی نیز بر اساس همین امتیاز عددی رده بندی شده اند.
محمد سهرابی ، سعید معینی & ابراهیم طباطبایی

هیچ نظری موجود نیست: